Et bredt udbud af aktiviteter for familier er med til at trække udenlandske turister til Danmark, viser erfaringer fra ny VisitDenmark-workshop. Arkivfoto fra VisitDenmark.

Soft adventure skal sælge rejser til Danmark

”Vi ser tendens til, at turisterne ønsker at være aktive på ferien, uden at det skal være ekstrem sport,” lyder det fra VisitDenmark, der havde soft adventure som tema ved digital workshop.

Soft adventure-rejser i Danmark kan komme ind i flere udenlandske turoperatørers programmer efter en digital workshop sidste måned med 118 deltagere og over 600 møder.

65 turoperatører og rejseagenter fra Tyskland, Italien, Frankrig, Holland, USA og Storbritannien deltog i workshoppen over tre dage i maj. Det blev til flere end 600 møder med 53 danske udbydere, oplyser VisitDenmark.

Blandt deltagerne var store og mindre virksomheder. Nogle var velkendte samarbejdspartnere, mens andre var nye kontakter. En af de nye er Nature Travels i Storbritannien. Virksomheden har eksisteret siden 2006 og er specialiseret i outdoor rejser i Sverige, Finland og Norge i samarbejde med mindre, lokale udbydere i de pågældende lande.

”Vores kunder efterspørger nye destinationer, og særligt under coronakrisen har vi mærket stigende efterspørgsel efter Danmark. Som specialister i de nordiske lande har det derfor været naturligt for os at vende blikket mod Danmark, der har en anden kultur end de øvrige nordiske lande og tilbyder mulighed for at være aktiv i naturen,” siger Sofia Carter, direktør og ejer Nature Travels, og tilføjer.

”På workshoppen lærte jeg Danmark meget bedre at kende. Jeg har fået gode kontakter og en god fornemmelse af, at flere kan udvikle sig til egentlige samarbejder,” siger hun.

Nye muligheder med online-deltagelse
Soft adventure er en trend, som VisitDenmark har sporet på tværs af markeder i flere år, og som er blevet forstærket under coronakrisen.

”Vi ser en tendens til, at turisterne ønsker at være aktive på deres ferie, uden at det skal være ekstrem sport. Det handler også om at gøre noget anderledes på sin ferie. Det kan turisterne for eksempel ved at ro i kajak eller cykle, gerne kombineret med god mad og afslapning. Og her har Danmark gode produkter,” siger Ghita Scharling Sørensen, VisitDenmarks markedschef i Italien og Frankrig, og en del af det Travel Trade Team i VisitDenmark, der arrangerede workshoppen.

”Danmark har mange gode soft adventure-produkter, og der kommer hele tiden nye til. Dem vil vi gerne sætte i spil på markederne, og det kan vi gøre på workshops som disse. Derfor er det vigtigt, at de danske udbydere deltager og fortæller om deres produkter,” siger Ghita Scharling Sørensen.

Da workshoppen blev holdt digitalt på grund af coronakrisen, var der mulighed for at få også mindre nichevirksomheder med. Det gav nye muligheder, hvilket blandt andet Jessica Klauer, senior purchasing manager fra den tyske turoperatør Service-Reisen Heyne oplevede: ”Jeg havde mange gode samtaler og fik nye idéer, som sandsynligvis ikke var dukket op under normale omstændigheder,” siger hun.

Relaterede artikler:

VisitDenmark-formand: 2021 måske værre end 2020

TV 2-serie rykker Hvide Sande op i første række

Dansk turismeplatform skal give millionomsætning