Sommerklumme: Mørke skyer truer i horisonten

Af Ejvind Olesen

 

Hvis ikke Cimber Sterling skulle få lån med statsgaranti, er der ikke megen retfærdighed til. Da askeskyerne lammede trafikken over det meste af Europa var EU’s transportkommissær hurtigt ude og love økonomisk erstatning til flyselskaberne. Ikke fordi deres fly måtte blive på jorden, men fordi de blev pålagt en række ekstra udgifter til transport og ophold af passagerer i en force majeure situation.

 

Tænk engang hvis det var en græshoppesværm, som var kommet ind over Danmark og ødelagt en hel sæsons kornhøst. Mon ikke landbruget havde fået kompensation?

 

Nu blev det til en statsgaranti på markedsvilkår, og der blev meget tydeligt sagt, at det var for at redde flyselskaber fra konkurs i anledning af askeskyerne. Så skal de selvfølgelig også have de vilkår på lempeligst mulige betingelser. Naturligvis er de i en anstrengt situation, og får Cimber Sterling lånet er det en af vejene til overlevelse.

 

SAS derimod kan ikke bruge en sådan ordning til noget og har simpelthen måttet afskrive op mod 600 mio. kr. Det er heller ikke retfærdigt.

 

Med baggrund i sidste uges beretninger fra de to flyselskaber kom jeg til at tænke på fødselsdagen i min tid på Berlingske, hvor vi hvert år første uge i januar fik chokolade, mens den adm. direktør holdt en tale. Uanset hvor godt det var gået – og det gjorde det faktisk i mange år – sluttede han altid med: "Mørke skyer truer i horisonten." Man skulle endelig ikke blive for tryg.

 

Det samme kan siges om analytikere og flere kolleger i ugen, der gik. SAS kom med pæne trafiktal, bedre belægning, og givet bedre økonomi, men det ved vi først i august, samt en spareplan, der præcis holder. Alligevel blev der talt om skuffelser, og igen igen fremhævet Norwegian. Det norske selskab gør det da glimrende, men foreløbigt er der tale om at tælle passagerer. Nogle tæller hoveder, andre tæller penge. Nogen direkte sammenligning kan man ikke gøre.

 

For SAS vedkommende var det typisk med de mørke skyer, selv om det faktisk var et ret så positive trafiktal. Første dag var selv en af de få analytikere, som virkelig ved noget om luftfart, Jakob Petersen Sydbank i det pessimistiske hjørne. Men allerede dagen efter i Berlingske Business blødte han op og spåede SAS overskud næste år.

 

Hvad Cimber Sterling angår, er det klart for enhver, at selskabet har ekspanderet – og fortsat gør det – på en måde hvor cashflow er et bærende element. Beviset kom op til weekenden med endnu flere nye ruter. Vel kan det være en farlig vej, men krisen for en sådan kommer først til oktober. Jeg håber, at selskabet får refinansieret sin flyflåde og modtager "aske-lån" inden da. Nu er der kun én vej at gå: Fremad, nye ruter, øget salg.

 

Og så kunne man da godt lige minde om i sommervarmen, at Cimber Sterling korrekt har tilsluttet sig 20 kr. – ordningen, så ingen fritidspassagerer risikerer deres penge, som det skete med gamle Sterling. Er det for meget forlangt, at en enkelt avis også bemærker det midt i alle dommedagsprofetier?

 

Skrevet af Ejvind Olesen