Spanair konkurs – Vueling åbner med det samme på København

Det spanske flyselskab Vueling har fremrykket sin opstart på København og er i følge pressemeddelelse begyndt at flyve fra denne weekend, hvor Spanair krakkede, Dog kun fire gange om ugen mellem København og Barcelona. Fra 25. marts stiger antallet af flyvninger til 11 om ugen.

 

Spanair var det flyselskab med det største antal flyforbindelser mellem Spanien og de nordiske lande. Ca. ti pct. af dets omsætning kom fra dets nordiske marked, oplyste selskabet sidste år.
Spanair var Spaniens næststørste flyselskab, kun overgået af Iberia.
Mens Spanair fløj i Star Alliance, er Iberia i Oneworld-alliancen.

 

Spanair, der blev grundlagt i 1986, selskabet havde ved konkursen 29 fly, og betjente 40 destinationer – og over 3.100 medarbejdere.

 

Spanairs konkurs er den næststørste der rammer et flyselskab med trafik på Københavns Lufthavn siden 29. oktober 2008, hvor Sterling krakkede. Men mens Sterling havde ca. ti procent af trafikken på København, havde Spanair kun 1,5 pct. af trafikken til lufthavnen.

 

Spanair havde tre flyvninger på hverdage mellem København og Barcelona samt én daglig til Madrid.

Kun Spanair og Norwegian flyver i vinterhalvåret mellem København og Barcelona. Til marts begynder delvist Iberia-ejede Vueling at flyve fire gange om ugen på strækningen.

Det sidste Spanair-fly landede i aftes i Københavns Lufthavn, men fløj kl. 23.35 tilbage til Barcelona uden passagerer, oplyser lufthavnen til takeoff.dk

 

Trafiktallene for Københavns Lufthavn sidste år er endnu ikke offentliggjort, men i 2010 var Spanair det 10. største flyselskab i lufthavnen med 329.000 passagerer. I 2011 var Spanair dog rykket op som 9. største flyselskab i Københavns Lufthavn; passagertallet er endnu ikke klart.

Spanske aviser skriver, i følge takeoff.dks oplysninger, at Qatar Airways prøvede at overtage Spanair, men da Qatar Airways ikke kunne få garanti for, at man ikke senere skulle tilbagebetale ulovlig offentlig støtte til Spanair, trak Qatar Airways sig.
Spanair havde hovedbase i Barcelona, hvor den catalanske lokalregering flere gange har støttet selskabet med store beløb.

 

SAS skrev sent fredag aften på sin hjemmeside, at SAS i forvejen havde afskrevet sit tilgodehavende i Spanair på 1,7 milliarder svenske kr. SAS anslår, at Spanairs konkurs vil koste selskabet 2-300 millioner svenske kr. SAS havde ved Spanairs konkurs 10,9 pct. af aktierne i Spanair. Disse var dog i forvejen nedskrevet til 0 kr.
SAS solgte i 2009 en del af sin aktiepost i Spanair på 19,9 pct. af aktierne for angiveligt én euro. SAS havde, da man ejede mest af Spanair, 94 pct. af sit daværende datterselskab.

Spanair går konkurs med en gæld på over ti milliarder kr.

”Jeg beklager virkelig Spanairs konkurs,” siger SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson, og tilføjer:

”Spanair har haft en ekstremt hård situation pga. finanskrisen og den meget stærke konkurrence på det spanske marked. Spanairs konkurs får begrænset effekt SAS’ likviditet – men og de store udfordringer, vi har i SAS, skyldes ikke Spanairs’ situation. SAS’ udfordringer handler om at kunne agere lønsomt på et marked præget af svag konjunkturudvikling, stærk konkurrence og høje priser på flybrændstof.”

SAS meddeler, at man prøver at hjælpe strandede Spanair-passagerer. Også andre flyselskaber har meddelt, at de vil assistere de agterudsejlede rejsende.

 

Ifølge den spanske avis El Pais kan over 22.000 passagerer blive ramt af konkursen i weekenden, hvor 212 flyafgange er blevet aflyst. Det skriver Ekstra Bladet.

 

Ifølge Flightstats.com, der registrerer ruteselskabernes flyvninger verden over, havde Spanair sidste år 54.733 flyvninger. Kun lidt over halvdelen, 52,3 pct. landede til siden (max 15 minutter efter flytabellen). Dermed var Spanair det næstmest forsinkede ruteflyselskab i Europa.
Kun Iberia, med næsten tre gange så mange flyvninger (140.084), havde en dårligere rettidighed, 52,3 pct.

 

1. december sidste år opsagde SAS samarbejdet med Spanair, herunder code share. Ifølge oplysninger til takeoff.dk var årsagen, at det spanske selskab ikke lever op til de standarder, der forventes. Det gælder præcision, service og kundebehandling i det hele taget.

 

I november sidste år pumpede lokalregeringen i Catalonien og bystyret i Barcelona atter millioner af euro i Spanair – en overtrædelse af EU’s regler, sagde lavprisselskabernes forening.

European Low Fares Airline Association (ELFAA) klagede til EU over ny statsstøtte til Spanair. Støtten – denne gang på 25 mio. euro – kom fra lokalregeringen i Catalonien og bystyret i dets hovedstad, Barcelona.
 

“Denne seneste indsprøjtning for at holde Spanair flyvende, er ikke kun spild af offentlige penge, det er også en klar overtrædelse af EU-lovgivningen,” sagde ELFAA’s generalsekretær, John Hanlon.
Ifølge ELFAA har Spanair modtaget 120 mio. euro i statsstøtte.

 

Spanair var ingen betydningsfuld spiller på charterflyvninger fra f.eks. Danmark. Formanden for brancheorganisationen Rejsearrangører i Danmark, RID, der repræsenterer hovedparten af de danske charterbureauer, adm. direktør Peder Hornshøj fra Bravo Tours, siger til takeoff.dk:

”Spanair startede i sin tid godt nok som et charterselskab, men mig bekendt var Spanair ingen stor charteroperatør på det danske marked.”

 

RID’s medlemmer sælger ca. 85 pct. af charterrejserne fra Danmark – kun Tyrkiet Eksperten, Danmarks femtestørste charterrejsebureau, er ikke medlem blandt de største charterbureauer.

Skrevet af Henrik Baumgarten