Spanair og Iberia i modvind

Både Spanair og Iberia har fået hård konkurrence fra toget på trafikken mellem Spaniens to største byer, Madrid og Barcelona. Luftbroen mellem de to byer var tidligere en af verdens mest befærdede. Men nu har højhastighedstoget snuppet 47 pct. af passagerne, skriver Børsen i dag.

 

Det spanske Iberia dykkede 77 pct. i de første tre kvartaler, men endte dog på et plus på 51,1 mio. euro (380,7 mio. kr.). Mens Iberia er kommet i modvind, er hovedkonkurrenten på det spanske marked, Spanair, ude i et sandt stormvejr. Alene i tredje kvartal tabte det SAS-ejede selskab 13 mio. euro (knap 97 mio. kr.), hovedsagelig på grund af krisen og flyulykken i Madrids lufthavn den 20. august.

 

I år til dato har Spanair akkumuleret et underskud på over 90 mio. euro, og udsigterne til sorte tal på bundlinjen er så dårlige, at Spanair direkte ser ud til at være årsag til, at tyske Lufthansa har mistet interessen for at købe SAS, skriver Børsen.

 

Iberias kommende fusionspartner, British Airways, er også røget ud i rød modvind med et minus på godt 60 mio. euro i første halvdel af selskabets regnskabsår. Og selvom Air France-KLM har øget sit passagertal i efteråret, har selskabet måttet udsende en meddelelse om, at målet om et overskud i år på 1 mia. euro ikke holder.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen