
Samlet havde SAS-koncernen i 2011 indtægter på 41,4 milliarder svenske kr. – en stigning på knap 300 mio. kr.
Resultatet før skat og engangsposter blev et plus på 94 mio. svenske kr. mod et minus i forrige regnskabsår på 444 mio. svenske kr.
Men med krakket i Spanair, hvor SAS havde ca. ti procent af aktierne, endte SAS med et samlet underskud på 1,6 milliarder svenske kr.
SAS siger i årsregnskabet, der blev offentliggjort onsdag morgen, at det er svært at vurdere udviklingen for i år pga. den globale økonomiske udvikling. Udfordringerne kommer bl.a. fra stigende priser på flybrændstof og øget konkurrence.
SAS reducerer også i år sine omkostninger gennem sit 4Excellence-program, der skal give besparelser på fem milliarder kr. i 2012-2013. Bl.a. fyres 300 administrative medarbejdere (15 pct. af denne medarbejdergruppe).
SAS roser sine fagforeninger for at have kommet med besparelser for en milliard svenske kr. i 2012-13.
Dermed sparer SAS samlet yderligere to milliarder svenske kr.
Om årsresultatet siger SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson:
”Pga. Spanairs og den nødvendige nedskrivning hos SAS af tabet på 1,7 milliarder svenske kr. lykkedes det os ikke at komme i mål med det ellers forventede marginale positive resultat for 2011. Det er naturligvis utilfredsstillende, men justeret for Spanair-effekten leverer vi et marginalt positivt resultat. Sammenlagt blev resultatet før skat og engangsposter 94 mio. svenske kr., en forbedring på 538 mio. svenske kr. sammenlignet med forrige regnskabsår.”
”Trods de stigende udfordringer har SAS samtidig noteret en god vækst i 2011, kabinebelægningen blev rekord høj sidste sommer, vi nåede den højeste kundetilfredshed i 11 år og blev for tredje år i træk det mest punktlige flyselskab blandt Europas største flyselskaber, viste tal fra FlightStats.com,” siger Rickard Gustafson i regnskabsmeddelelsen og tilføjer:
”SAS fortsætter med at investere i vores markeder, hvor vi sidste år lancerede 22 nye ruter, bl.a. Oslo-New York som har en meget god belægning. I slutningen af 2011 begyndte vi at introducere WiFi ombord til glæde for passagererne og fra sidste måned introducerede vi atter gratis kaffe og te på samtlige serviceklasser. Samtidig arbejder vi med harmoniseringen af SAS’ flyflåde og ser frem til at modtage de meget brændstofbesparende nye Airbus A320.”
Rickard Gustafson glæder sig over et ”historisk stærkt resultat” for sit norske datterselskab, Widerøe – mens resultatet for SAS’ finske datterselskab, Blue1, blev ”meget negativt.”
”For at vende den negative økonomi i Blue1 reducerer selskabet sin Europa-trafik og bliver nu integreret i selve Scandinavian Airlines for at øge synergierne,” oplyser Rickard Gustafson.
SAS præsenterede også i dag sit regnskab for sidste kvartal af 2011.
Det viste indtægter på 10,1 milliarder svenske kr. – hvilket er et fald fra 10,6 milliarder i samme periode i forrige regnskabsår.
Resultatet før skat blev et minus på over to milliarder svenske kr. mod 463 mio. svenske kroner i tab i fjerde kvartal af 2010.
Antallet af passagerer voksede dog i fjerde kvartal af 2011 med 3,5 pct. eller 200.000.

STANDBY.DK Nyt om rejser

