Jan Vendelbo, i spidsen for Spies i Danmark.

Spies har stor vækst med rutefly

Danmarks største charterbureau var sidste år over 40 procent større end nummer to på listen. Cirka 50.000 Spies-gæster rejste sidste år med rutefly fra Danmark.

Mens daværende Star Tour (i dag TUI) for blot fem år siden var på omgangshøjde målt i gæster fra Danmark med Spies, er der siden gået nedad for TUI.

Tallene for 2017 for de 15 medlemmer af charterselskabernes brancheforening, RID (Rejsearrangører i Danmark) kom sidste uge og viste, at Spies sidste år solgte 265.176 charterrejser i Danmark, mens TUI solgte 180.028. Spies’ salgstal var en beskeden fremgang på 1,3 procent i forhold til 2016, mens TUI noterede en tilbagegang på 12 procent. Dermed kom TUI tættere på den lille klynge på tre charterrejsebureauer, der ligger i Spies’ kølvand; de to andre er Bravo Tours/Sun Tours med 175.110 solgte rejser i 2017 samt Apollo Rejser, der solgte 166.498 i 2017.

I en kommentar til den i dag store forskel mellem Spies og TUI, sagde Spies’ administrerende direktør i Danmark, Jan Vendelbo, i går til standby.dk:

”Det er en lidt sjov historie. For omkring fem år siden sagde en daværende direktør (Stig Elling, red) meget klart og tydeligt til alle medier, som ville skrive om det, at det nærmest kun var et spørgsmål om tid, før Star Tour/TUI ville overhale Spies på indtjening og gæster. De kom forbi os et enkelt år, men siden er det gået stik modsat forudsigelsen.”

Sidste år, tilføjer Jan Vendelbo, var Spies omkring 47 procent større end i TUI i Danmark i antal solgte charterrejser – og solgte samlet cirka hver fjerde charterrejse på det danske marked. I 2016 var Spies 29 procent større end TUI.

Et moderniseret Spies
Jan Vendelbo forklarer Spies’ fremgang med, at bureauet ”har holdt godt fast i vores forretningsmodel med blandt andet egne koncepthoteller, høj service, i stigende grad at udbyde rejser med rutefly og så videre. Vi har moderniseret Spies’ DNA, det har givet et stærkere varemærke og kan blandt andet aflæses i en høj kundetilfredshed.”

Hovedparten af Spies’ gæster flyver til rejsemålene med egentlige charterfly, primært fra Thomas Cook-koncernens eget flyselskab, Thomas Cook Airlines Scandinavia.

Men antallet af Spies-gæster med rutefly fortsætter også med at vokse. ”Vi har øget den såkaldte pakketering med rejser, hvor gæsterne kommer af sted med rutefly. Det har været en stor succes – omkring 20 procent af vores gæster rejser i dag med rutefly. Her er vores største samarbejdspartnere på langrutedestinationer Emirates, Norwegian, Qatar Airways, SAS, Thai Airways og Turkish Airlines, men vi bruger også andre som Air France, British Airways, KLM og Lufthansa,” siger Jan Vendelbo og tilføjer, at det navnlig er det yngre publikum, der rejser på ferie med Spies med rutefly.

”Vi har gjort meget for at kommunikere, at vi ikke kun er et traditionelt charterrejsebureau med rejser på en og to uger, men at det kan være korte city-ferier eller ture på det antal dage, gæsten ønsker,” siger Jan Vendelbo.

Spies-direktøren glæder sig også over økonomien i rejsebureauet. ”Vi omsatte i sidste regnskabsår for 1,6 milliarder kroner og tjente omkring 100 millioner kroner,” siger Jan Vendelbo.

Relaterede artikler:

TUI kraftigt tilbage på det danske chartermarked

’2018 bliver et af de største rejseår nogensinde’

Spies-gruppen med rekordresultat

 

x

Læs Også

Skirejsebureau vil lave firmarejser

Danmarks største skirejsebureau har åbnet særlig afdeling, hvor de ansatte udelukkende skal sælge rejser til erhvervslivet.

Nye regler i rejsebranchen rykker tættere på

Den 1. juli træder nye fælles EU-regler i kraft; disse vil omfatte store dele af rejsebranchen – også mange aktører, der i dag ikke er registreret i Rejsegarantifonden.

Rejsebureau i forgæves kamp mod pensionsselskab

Dansk rejsebureau taber i Sø- og Handelsretten, hvor det havde anlagt sag mod Nordea Liv & Pension, der havde samme navn til en af sine foreninger som rejsebureauet.

Ægteparret Berit Willumsgaard og Søren Rasmussen er henholdsvis Albatros’ administrerende direktør og bestyrelsesformand. Foto: Peter Fredberg

Rekordresultat i Albatros Travel

For 18. år i træk er Søren Rasmussen og Co i stand til at skabe plus på bundlinjen, og denne gang en fordobling i forhold til året før. ”Vi bruger det samme beløb som resultatet i markedsføring, ” siger han.

Jubilar med vokseværk

Salget stiger på forretningsområder som individuelle oversøiske rejser, krydstogter og erhvervsrejser, siger Nyhavn Rejser i forbindelse med det store rejsebureaus 30 års jubilæum.

Rejsebureau ændrer navn

Det nuværende Herning Erhvervsrejser skifter 1. juni navn og kommer ind under det større Holstebro Rejsecenter, der var med til at grundlægge rejsebureauet.