Spies lander i omstridt ny tyrkisk lufthavn

Alanya besøges hvert år af ca. 200.000 danskere – ved at bruge Gazipasa-lufthavnen, der åbnede for to år siden, bliver der en ca. 90 minutter kortere køretur fra den nye lufthavn til hotellerne i Alanya. Gazipasa ligger 45 km fra Alanya, mens der er ca. 120 km til hovedlufthavnen i Antalya, som charterflyene hidtil har brugt.

 

”Vi er glade for næste sommer at tilbyde vores Alanya-gæster Gazipasa. I stedet for den normale transporttid på to og en halv time, kommer vi ned på under en time,” siger direktør i Spies Danmark, Jan Vendelbo.

 

Spies’ flyvninger til Gazipasa sker næste år fra 25. juni til 6. august med SAS fra København og Billund med en Airbus 319 med plads til 141 gæster. I alt skal SAS-flyene transportere ca. 2.000 Spies-gæster til Alanya.

 

Næste sommer skal SAS også flyve fra Danmark til Gazipasa for Apollo og dets datterselskab, Falk Lauritsen Rejser. Apollo og Falk Lauritsen starter charterserien med SAS sidst i maj næste år og fortsætter til oktober.

 

SAS genvandt for en uge siden Danish Travel Award som bedste charterflyselskab i Danmark, mens Falk Lauritsen igen blev Danmarks bedste charterbureau.

 

I juni i år sendte Tyrkiet Eksperten de første gæster med charterfly til Gazipasa. Oprindeligt skulle de have fløjet med danske Jet Time, men i stedet gik turen med tyrkiske Corendon Airlines.

 

Kontroversielle Tyrkiet Eksperten hængte i sommer Jet Time ud i DR-programmet Kontant. Baggrunden var, at Jet Time havde sagt ja til Tyrkiet Eksperten om at få landingstilladelse i Gazipasa – med forbehold, Tyrkiet Eksperten kommunikerede aldrig forbeholdet videre til kunderne, nemlig at landingen fortsat ville blive i Antalya.

 

Tyrkiet Eksperten spillede ikke med åbne kort over for kunderne, men lovede dem noget, man godt vidste ikke kunne holde. Derfor stoppede Jet Time samarbejdet med Tyrkiet Eksperten.

 

Tyrkiet Eksperten er med sine ca. 120.000 årlige gæster Danmarks femtestørste charterrejsebureau – og eneste store charteroperatør, der ikke er med i charterselskabernes brancheforening, RID (Rejsearrangører i Danmark).

 

”For at være medlem af RID kræves bl.a. at arrangørerne driver deres virksomhed på en seriøs måde,” hedder det på foreningens forside.

 

RID’s 12 medlemmer står for ca. 85 pct. af samtlige charterrejser med fly ud af Danmark.

Skrevet af Henrik Baumgarten