Der bookes rejser under årets Ferie for Alle i Messecenter Herning. Foto: Henrik Baumgarten.

Stadig færre rejsebureauer mangler kunder

Danske rejsebureauer har stigende efterspørgsel, oplyser Danmarks Statistik. ”Optimismen i rejsebranchen er i kontrast til udsigt mod økonomisk opbremsning,” siger Dansk Erhverv.

Der er igen boom i udlandsrejser i kølvandet på pandemien, viser nye tal fra rejsebranchen. Danmarks Rejsebureau Forening og Dansk Erhverv ser samme tendens.

I en pressemeddelelse fra Dansk Erhverv hedder det blandt andet: ”Nu melder flertallet af de danske rejsebureauer om stigende efterspørgsel, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Her i marts oplever kun 18 procent af rejsebureauerne, at de manglede kunder, imens samme tal i januar lød på 50 procent.”

Lars Thykier, administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, siger i pressemeddelelsen: ”Sidste år genåbnede rejsemarkedet hurtigere end forventet. Det skabte flaskehalse mange steder, da der manglede flykapacitet og personale. I år er vi som branche mere parate til at komme efterspørgslen i møde.”

Men danskernes bookingadfærd har ændret sig, siger DRF-direktøren: ”Den usikkerhed, vi har oplevet de senere år i forbindelse med coronaen og energikrisen, har gjort, at kunderne booker kortere tid, før de rejser. Det skaber nogle nye mønstre i bookingadfærden, vi ikke har set før.”

Dansk Erhverv: Optimisme er i kontrast til udsigter til økonomisk opbremsning
Hos Dansk Erhverv nikker man genkendende til de positive udmeldinger fra rejsebranchen. En analyse fra Dansk Erhverv viser nemlig, at 30 procent af danskerne forventer at bruge flere penge på rejser og ferier i år, oplyses det.

I pressemeddelelsen siger Lars Ramme Nielsen, markedschef for turisme, oplevelse og kultur i Dansk Erhverv: ”At der er grund til optimisme i store dele af rejsebranchen, er i kontrast til de overordnede udsigter for økonomien, der peger i retning af en økonomisk opbremsning hos forbrugerne.

Hvor corona betød hjemlige sysler og stort salg af elektronik og mange besøg i bygge- og havemarkeder, så fortsætter turismen efter et godt 2022 sin revanche og jagt efter at genvinde det tabte fra 2020 og 2021,” siger Lars Ramme Nielsen.

 

Relaterede artikler:

Cheføkonom: Derfor har danskerne penge til rejser

Storbank: Danskerne bruger mange penge på rejser

Analysechef tror rejsebranchen undgår recession