Star Tour tvunget til for billigt salg i sommer

Adm. direktør Birthe Madsen og salgsdirektør Stig Elling fra Star Tour.

Adm. direktør Birthe Madsen og salgsdirektør Stig Elling fra Star Tour.

CHARTER: I hvert fald blevet der taget et pænt bid af overskuddet i forhold til tidligere år i Danmark. Til gengæld blev der solgt flere rejser, og koncernens flyselskab og hoteller scorede på den udvikling.

Spørgsmålet i en stor rejsekoncern er ofte, om det er produktionsselskaberne eller salget, der skal score gevinsten på bundlinjen. I det regnskab, som Jyllands-Posten i dag offentliggør for Star Tour har selskabet fra Danmark haft 18.000 flere gæster. Det er en fremgang på godt syv procent. Til gengæld blev overskuddet på 40 mio.kr., og det er 21 mio. kr. mindre end året før – og dermed halveret på to år.

”Ja, vi tjener mindre i Danmark. Til gengæld tjener moderselskabet TUI Nordic flere penge på fly og hoteller,” siger adm. direktør Birthe Madsen, som har ansvaret for den danske afdeling og for salget i hele Norden.

Der har i Danmark været store rabatter i sommer, bl.a. på grunde af det gode danske sommervejr.

Set på salgstallet alene går det vældig godt med 258.000 gæster, hvilket er rekord.

Allerede i sensommeren sagde Birthe Madsen til standby.dk, efter at have fået Travel Award, at hun var godt tilfreds med salget i Sverige og Finland, men måske knap så tilfreds i Norge og Danmark på grund af konkurrencen fra de mange lavprisfly.

Samlet fik moderselskabet i Norden et resultat på 807 mio. kr. mod 741 mio. kr. året før.