De sidste tilladelser er nu på plads til at Amex GBT globalt kan opsluge sin også amerikanske konkurrent, CWT. Alene i Danmark har Amex, CWT og Egencia 60 pct. af erhvervsrejsemarkedet.
For 540 millioner dollars, cirka 3,4 milliarder kroner, overtager American Express Global Business Travel nu efter en 17 måneder lang proces sin amerikanske konkurrent, CWT.
Amex GBT og CWT regnes som verdens største og tredjestørste erhvervsrejsekoncerner – med BCD Travel på andenpladsen, skriver blandt andet Business Travel News.
Mega-mergeren har mødt stopklodser undervejs, først fra de britiske konkurrencemyndigheder, Competition and Markets Authority, men det endte med grønt lys i marts i år. Indtil da havde CMA huset holdningen, at American Express Global Business Travels ønske om at opkøbe sin store globale konkurrent, CWT, ”har potentialet til alvorligt at svække konkurrencen og give forbrugerne højere priser.”
I første omgang var også antitrust-afdelingen hos de amerikanske konkurrencemyndigheder i USA’s justitsministerium, US Department of Justice, betænkelig ved at to så store erhvervsrejsekoncerner blev slået sammen. Men i juli kom også tilladelsen fra DOJ.
Milliardbesparelser
Ved at gå sammen, skønnes Amex GBT og CWT at opnå synergibesparelser på cirka 155 millioner dollars over en treårig periode.
CWT i Tyskland er ikke omfattet af handlen; CWT på det tyske marked kommer under hollandske ATG Travel Worldwide, der ikke findes på det danske marked.
Amex GBT har blandt andet oplyst, CWT-kunder kan få adgang til teknologiplatforme som Neo, Egencia (som Amex GBT overtog i 2021) og Select.
60 procent i Danmark
Dansk Brancheanalyse har tidligere vurderet overfor Standby.dk, at kombinerede Amex, Egencia (som Amex GBT også ejer) og CWT vil have en samlet årsomsætning på cirka fire milliarder kroner i Danmark, nogenlunde ligeligt fordelt mellem trioen.
Det svarer til 60 procent af omsætningen på det danske erhvervsrejsemarked.
Relaterede artikler:
Norsk erhvervsrejsebureaukæmpe kigger på Danmark

STANDBY.DK Nyt om rejser


