Stor forskel på bookingmaskiner

Landechef for Booking.com, Henrik Strand.

Landechef for Booking.com, Henrik Strand.

HOTELLER: ”Flyselskaber er ikke ens, det samme gælder hotel-bookingmaskiner – Booking.com er absolut ikke perfekt, men laver vi fejl, retter vi dem. Og hoteller er kun på vores hjemmeside fordi de ønsker det,” siger Booking.coms landechef i Danmark forud for debatmøde i eftermiddag med direktøren for Horesta.

Et varmt emne i hotelbranchen kommer til debat i eftermiddag ved debatmøde arrangeret af Danske Rejsejournalister på Hotel Babette i København. Bookingmaskinerne – OTA’erne – kræver høje afgifter fra hotellerne, og nogle vildleder bevidst kunderne med forkerte oplysninger, lyder det tit fra hotellerne.

Via booking hos dem får mange hoteller omkring 25 pct. af deres gæster. Men det er ikke altid, man kan stole på portalernes informationer. I sommer var der i medierne debat om f.eks. Hotels.com, som ifølge direktør Sandra Plesner Weinert fra Guldsmeden Hotels vildleder kunderne og snyder hotellerne.

I paneldebatten i eftermiddag på Hotel Babette Guldsmeden i København deltager Area Manager Henrik Strand fra Booking.com, direktør Sandra Plesner Weinert fra Guldsmeden Hotels og direktør i Horesta, Katia Østergaard.

Til standby.dk siger Henrik Strand: ”En stor fejl i debatten er, at man skærer alle OTA’er over én kam. Men vi er forskellige. Man siger jo ikke, at flyselskaber som SAS og Norwegian er ens. På samme måde er det med OTA’erne. Vi tager f.eks. 15-18 pct. i kommission, mens en af vores mere kendte konkurrenter, Hotels.com, beregner sig 25 pct. Vi er ikke billigst, men vi er heller ikke de dyreste.”

Booking.com, ejet af amerikanske Priceline, har 14 ansatte i Danmark, kontoret i København dækker også Island. Booking.com findes i 42 sprogudgaver.

”Booking.com er absolut ikke perfekt, men når der sker en fejl, man kan tilskrive os, gør vi vores bedste for at rette fejlen,” siger Henrik Strand, der har været hos Booking.com i seks år – tidligere arbejdede han for Star Tour.

”Booking.com har en anden forretningsmodel end mange af vores konkurrenter. Vi importerer f.eks. ikke hotelpriser fra reservationssystemerne – ligesom hoteller kun optræder på vores hjemmeside, hvis de ønsker det og har lavet en aftale med os,” siger Henrik Strand og tilføjer: ”Booking.com er største OTA på det danske marked. Og det er rigtigt at vi som andre OTA kræver prisklausuler. Flere hotelkæder vil gerne have de laveste priser på sine egne hjemmesider. Vi er ikke interesseret i en priskrig, men vil bare have de samme priser som de udbyder på deres hjemmesider.”

”Vi er en omkostning for hotellerne, men ingen er tvunget til at samarbejde med os,” siger Henrik Strand, der om dagens debatmøde siger: ”Jeg ved godt, at jeg kommer til at ”tabe” debatten.”