Stor lettelse over SAS redning

Lars Thykier

”En lykkelig udgang på en meget trist historie,” siger DRF’s adm. direktør, Lars Thykier. Læs også her kommentarer fra formanden for de største danske travel managers samt direktørerne for Spies og Horesta.

”Aftalen mellem SAS og fagforeningerne er fantastisk.  Den havde SAS og vi andre brug for – en lykkelig udgang på meget trist historie,” siger Danmarks Rejsebureau Forenings adm. direktør, Lars Thykier, til standby.dk – han tilføjer:

”Men nu venter flere ting. Medarbejderne i SAS skal opdateres på SAS’ nye produkter, og SAS’ kunder skal lære det nye SAS at kende – SAS skal afskaffe kundernes usikkerhed om de tør booke SAS. SAS skal forsikre kunderne om, at SAS ikke laver tilsvarende stunts, som vi har set den sidste uges tid.

Og så er der spørgsmålet, hvad vil SAS’ ejere? Skal flyselskabet have en anden konstruktion, hvor det ikke er afhængigt af garantier fra de skandinaviske lande. Det er vigtigt at skabe denne treenighed mellem de skandinaviske statspenge, kunderne og medarbejderne,” siger Lars Thykier.

”Men efter mandagens forlig mellem SAS og fagforeningerne har mange rejsebureauer armene i vejret. En lukning af SAS havde været en katastrofe.”

Også formanden for Danmarks største forening af travel managers, Danish Business Travel Association, Jens Liltorp, Global Travel Manager i Novo Nordisk, er glad for aftalerne mellem SAS og dets fagforeninger.

DBTA rummer omkring 120 medlemmer. De booker årligt rejseydelser for ca. 11 milliarder kr.

”Aftalen er en stor lettelse for os i Novo og for DBTA’s medlemmer. Danmark havde været et fattigere land og samfund uden SAS. Men lægger man følelserne til side, ville en Københavns Lufthavn uden SAS have været skidt for konkurrencen, det ville være blevet en lang ulvetid,” siger Jens Liltorp.

”SAS flyver ikke sine langruter fra København, hvis SAS ikke tjente på dem. Jeg var bekymret for, hvad der skulle ske med priserne og ruterne uden SAS i Københavns Lufthavn. Det ville blive fordyrende og tidskrævende flyskift i andre lufthavne, så det er vigtigt at SAS beholder sit hoved-hub i København. Vi er rigtig glade på SAS og egne vegne.”

Også adm. direktør i Spies, Jan Vendelbo, er glad for SAS’ overlevelse. Han sagde i går til standby.dk:

”15 pct. af Spies’ produktion er med rutefly, af disse sendes ca. 50 pct. med SAS. Vi er meget glade for SAS’ overlevelse. SAS er en vigtig samarbejdspartner, hvis produkter fungerer godt for vores kunder, der er glade for at flyve med SAS.”

Og Horestas formand, Jens Zimmer Christensen, siger:

”SAS skaber tilgængelighed for Danmark og har en kæmpe stor betydning. Det er vigtigt med de direkte ruter f.eks. for krydstogtgæsterne, der skifter skib her i København om sommeren.”

Og Horestas politiske direktør, Jonas Wilstrup, tilføjer: ”Særligt krydstogtmarkedet og markedet for møder ville blive ekstremt hårdt ramt, hvis SAS forsvandt. Der drejer sig om omsætning og eksportindtægter for milliarder af kroner. Ikke alene for turismen, men for erhvervslivet i bred forstand.”

Jonas Wilstrup vurderer, at Københavns centrale rolle for nordeuropæisk flytrafik ville gå tabt uden SAS.
Uden SAS ville de mindre lukrative ruter forsvinde, og andre flyselskaber ville ikke prioritere Danmark på samme niveau. Dermed ville Københavns fintmaskede net af ruter til og fra resten af verden forsvinde.

”Et tab af ti procent af vores flytilgængelighed ville koste op mod 1,5 mia. kr.,” siger Jonas Wilstrup.