To af Danmarks største charterrejsebureauer, Apollo og TUI, giver deres forskellige bud på de største rejsetrends i 2025. Områderne tæller blandt andet bæredygtighed, dupes og solorejser.
2025 tegner til at blive et fantastisk rejseår. Hos Apollo Rejser er salget af sommerens rejser i fuld gang, og bookingerne afslører nogle klare rejsetendenser, skriver charterrejsearrangøren i en pressemeddelelse.
I den siger Glenn Bisgaard, salgsdirektør hos Apollo Rejser i Danmark:
”Danskerne er jo kendte for at være lidt nogle vanedyr, og derfor ser vi også ofte de samme tendenser gentage sig. Men der er ingen tvivl om, at danskerne er ved at blive ret solide globetrottere, der bliver mere og mere eventyrlystne, og som ikke er bange for at udvide vores horisont.”
Baseret på rejsearrangørens egne salgstal for 2025 indtil videre samt søgehistorik og indsigter fra flere internationale trendrapporter, har Apollo samlet fem af de største rejsetrends for 2025:
”Dupes” og de autentiske destinationer
Efter en del år præget af jagten på populære og “Insta-venlige” rejsedestinationer, bliver 2025 året for det modsatte, forudser Apollo.
”Vi vil ikke længere slavisk følge strømmen af influencers og fylde vores kufferter med perfekte feriebilleder. I stedet vil vi selv være opdagelsesrejsende og eventyrere,” hedder det blandt andet.
På sociale medier hitter “destination dupes”, som, kort fortalt, er mindre kendte alternativer til populære destinationer.
Et godt eksempel på en ”destination dupe” kunne være den græske ø Naxos. Øen tilhører samme øgruppe som jetsetter-favoritten Mykonos, men er langt mere uberørt, ægte og, ikke mindst, overkommelig, skriver Apollo i sin pressemeddelelse.
Feriepulsen
Er der én trend, der har udmærket sig de seneste år og virkelig ser ud til at nå nye højder i år, er det træningsrejser og aktive ferier. Blandt Apollos topliste over sommerens mest populære hoteller kan man finde flere rene sportshoteller, og rejsearrangørens temabaserede træningsrejser sælger godt, oplyses det.
Vi rejser alene: Apollo forudser også langt flere solorejsende – og her er det især kvinder, der drager alene afsted. Hos Apollo er der næsten dobbelt så mange kvinder som mænd, der er solorejsende og størstedelen vælger en træningstur.
Apollo ser også tendens til, at koncepthoteller tilpasset andre præferencer og livsfaser bliver mere og mere populære. Apollo mærker en stigning i salget af hoteller, der opfylder specifikke, personlige interesser såsom gastronomi, design eller et særligt lokalt præg.
Sidst men ikke mindst, skriver Apollo, bliver 2025 året, hvor endnu flere bevidst træffer mere bæredygtige ferievalg – og bliver mere bevidste om, hvordan vi selv som rejsende kan minimere vores fodspor.
TUI’s rejsetrends for 2025
Overflod og ekstravagance er ikke længere topprioriteterne, skriver TUI i sin pressemeddelelse om rejsetrends for i år.
Hos TUI søger rejsende i stigende grad fleksibilitet til at skræddersy deres ferie. Af samme grund er dynamisk pakkereservation vokset de seneste år, og ifølge aktuelle bookinger fortsætter denne vækst i 2025, oplyses det.
I pressemeddelelsen skriver TUI blandt andet: ”Farvel til iPhones, iPads og skærme generelt og farvel til alle de “skal-ting,” der omgiver vores hverdagsliv. Blåt lys er en væsentlig del af vores dagligdag, og vi bliver konstant fortalt, hvad vi bør og ikke bør gøre i forhold til kost, motion og meget mere.”
For at bryde med hverdagens rutiner vil der i 2025 være større fokus på fællesskab, latter og at opleve lokale kulturer. Ingen skal fortælle os, hvad vi skal gøre, når vi er på ferie, lyder meldingen.
Undgå klichéer
TUI ser i stigende grad interesse for koncept-hoteller. For at bryde med vores hverdag vil 2025 fokusere på noget så simpelt som søvn og hvile.
TUI fremhæver disse trends for 2025: Generationsrejser; Ud over bæredygtighed (rejsende fokuserer i stigende grad på fællesskabsbaserede aspekter af bæredygtighed) – og ”Undgå klichéer.”
Og så ser rejsearrangøren en tendens til biludlejning på velkendte destinationer samt en stigning i ferier til mindre kendte destinationer. ”I 2025 vil rejsende ikke besøge det, der står først på listen over foreslåede aktiviteter. De ønsker at udforske på egen hånd og skabe deres egne minder. Dog, hvis destinationen er Italien, rejser de for at opleve klichéerne, nemlig autentisk italiensk kultur og mad,” konstaterer TUI.
Relaterede artikler:
Apollo Rejser: Sommersæsoner bliver længere