Cathay til Københavns Lufthavn

LUFTFART: Fra 2. maj til 12. oktober næste år åbner Oneworld-medlemmet sæsonrute fra hjemmebasen i Hong Kong til Københavns Lufthavn med tre Airbus A350-900 flyvninger om ugen.

Københavns Lufthavn får igen direkte rute til den tidligere britiske kronkoloni, Hong Kong. Det bekræftede lufthavnen kort før middag i dag.

Standby.dk havde allerede i morges – via den danske hjemmeside newstodate.aero – nyheden om at Oneworld-medlemmet Cathay Pacific Airways snart ville præsentere Københavns Lufthavn som en af sine kommende destinationer i Europa.

Cathay flyver i forvejen ca. 100 gange om ugen til 12 lufthavne i Europa. London Heathrow er størst med fem fly om dagen.

Første rute med Airbus A350

Når Cathay fra foreløbig maj til oktober næste år åbner på Københavns Lufthavn bliver det eneste selskab med en Airbus A350 i lufthavnen – typen er Airbus’ nyeste langrutemodel.

Airbus A350-900 versionen på København har plads til 280 passagerer, heraf 38 Business Class og 28 på Premium Economy.

Cathay Pacifics nordiske salgschef, Allan Petersen, sagde tidligere på måneden til standby.dk, at København regnes som ’kandidat’, efter selskabet sidste år begyndte at modtage de første af sine 48 bestilte Airbus A350.

Cathay flyver i Europa foreløbig A350 til Barcelona, Düsseldorf, London Gatwick, Manchester, Paris de Gaulle og Rom.

Cathay retur til Skandinavien

Cathay betjente Skandinavien fra Hong Kong til Stockholm fra 1995 og nogle år frem. I september 2015 begyndte SAS at flyve mellem Stockholm og Hong Kong fem gange om ugen. SAS fløj København-Hong Kong i over ti år, men lukkede i 2004.

Cathay Pacifics koncernchef, Rupert Hogg, kalder i pressemeddelelsen København “et fantastisk rejsemål” for det kinesiske selskabs passagerer.

“Vi er glade for at tilbyde vores første direkte rute mellem Hong Kong og København. Det er et fantastisk rejsemål, der tiltrækker forretnings- og fritidsrejsende fra det meste af verden,” siger Rupert Hogg.

Udover at være en spændende feriedestination har Hong Kong også et pulserende erhvervsliv, hvor en lang række af de største danske virksomheder har interesser og samhandel.

“Det er en milepæl i lufthavnens arbejde med rutevikling, at Danmark nu får en direkte forbindelse til Hong Kong. Cathay Pacifics rute til den kinesiske millionby har længe stået øverst på listen over uservicerede destinationer fra Danmark. Den vil gavne både væksten og turismen – og give en masse nye, spændende rejsemuligheder,” siger kommerciel direktør i Københavns Lufthavn, Peter Krogsgaard.

Lufthavnens trafiktal viser, at der i 2016 var 27.000 rejsende, der fløj fra København og via andre lufthavne til Hong Kong – en vækst på 44 pct. på blot tre år.

197 destinationer

Cathay Pacific råder foreløbig over 146 fly, der betjener dets ca. 197 destinationer i 48 lande. Cathay og de to datterselskaber, Air Hong Kong og Cathay Dragon (det tidligere Dragon Air), har i alt 33.800 ansatte. Cathay Dragon har omkring 50 ruter i Asien, halvdelen er til Kina.

De fleste nordiske rejsende med Cathay skal til Hong Kong eller videre til bl.a. Filippinerne, Vietnam, Australien eller Kina. Cathay har til og fra Danmark feeder-aftaler med Lufthansa og SAS samt codeshare med Oneworld-partneren British Airways.

I alt betjener Cathay 12 europæiske lufthavne, ud over de nævnte også Amsterdam, Frankfurt, London Heathrow, Milano, Madrid og Zürich.

Selve Cathay Pacific har tæt på 150 fly, med Boeing B777-300 som største type med 53 eksemplarer, fulgt af 38 Airbus A330-300 og foreløbig 16 Airbus A350-900.

Cathay har bestilt 53 nye fly, 26 Airbus A350-1000, 21 Boeing B777-9X og seks Airbus A350-900.