Big Travel, et af Sveriges største erhvervsrejsebureauer, har 85 procent af sit omsætning fra firmarejser. Nu dropper det helt Leisure-delen, salg af rejser til privatkunder. Her arkivfoto fra Fort Myers i Florida. Foto: Henrik Baumgarten.

Stort erhvervsbureau dropper salg af privatrejser

Et af Sveriges største erhvervsrejsebureauer, Big Travel, indstiller salg af privatrejser – der er for megen konkurrence. Ændringen får ingen betydning i Danmark, siger administrerende direktør.

Privatejede Big Travel, der er aktiv i Skandinavien og Finland, vil fremover udelukkende koncentrere sig om sit hovedspeciale, salg af erhvervsrejser – samt gruppe- og konferencerejser plus krydstogter.

Ud af sortimentet går forretningsområdet Leisure, salg af privatrejser – der er for megen konkurrence, siger Big Travels øverste administrerende direktør, Stig Sjöblom, til STANDBY.dk

Stig Sjöblom, administrerende direktør for Big Travel, et af Sveriges største erhvervsrejsebureauer. Foto via Big Travel.

Selve Big Travel ejes af Taptum-koncernen. 85 procent af Big Travels milliardomsætning kommer fra salg af erhvervsrejser – og om ændringen med at stoppe Leisure-delen siger Stig Sjöblom:

”I Sverige bliver det en stor forandring for Big Travel, men vi har jo set, hvordan kundernes købevaner er blevet helt forandret – hvor kunderne i stigende grad køber privatrejser via nettet. Så dette er en tilpasning til kundernes ageren indenfor privatrejser.

I dag bruge kunderne kun halvt så mange penge hos os på deres privatrejser sammenlignet med tidligere. Før tilpassede kunderne sig markedet – i dag styrer de rejsende markedet og fungerer dermed nærmest som deres eget rejsebureau, det har vi nu valgt at forholde os til,” siger Stig Sjöblom.

Big Travel, der åbnede i 1983, omsatte sidste år for cirka 2,2 milliarder svenske kroner i Norden, her af 1,5 milliarder på sit primære svenske hovedmarked – og 350 millioner svenske kroner i Danmark.

Stop for leisuresalg koster arbejdspladser
Big Travel har i dag 17 salgskontorer i Sverige og fravalget af salg af leisure-rejser vil koste mellem 10 og 20 arbejdspladser i Sverige af de i alt 170 medarbejdere i Big Travel-koncernen, oplyser Stig Sjöblom og tilføjer, at ingen af de otte arbejdspladser hos Big Travel i Danmark vil blive berørt.

”I Danmark sælger vi kun erhvervsrejser og generelt går det godt i Danmark. Vi har Novo Nordisk som største kunde i Danmark med næsten 300 af de 350 millioner svenske kroner, vi omsætter for i Danmark,” siger Stig Sjöblom og tilføjer:

”Vi forhandler netop nu med Novo Nordisk om en forlængelse af kontrakten, der kommer en afgørelse i februar-marts.”

Big Travel åbnede i Danmark i 2017 for navnlig at kunne håndtere Novo Nordisks rejseindkøb – Big Travel har Novo Nordisk som kunde i Danmark, Sverige, Norge og Finland. På verdensplan håndteres Novo Nordisk af Radius Travel, et globalt netværk af uafhængige erhvervsrejsebureauer, som Big Travel er medlem af.

Big Travel i Danmark styres i dag fra erhvervsrejsebureauets hovedkvarter i Sverige – indtil april sidste år havde det svenske erhvervsrejsebureau i Danmark danske Stefan Tarp som daglig leder, men han stoppede på grund af ”uoverensstemmelser.” Læs artiklen herunder.

Relaterede artikler:

Rejsebureaudirektør stopper efter ”uoverensstemmelser”

Rejsebranchen debatterede atter varm kartoffel

Danske travel managers uddelte fornem pris