Stort potentiale mellem Aalborg og London

Aalborg Lufthavns direktør Søren Svendsen.

Aalborg Lufthavns direktør Søren Svendsen.

Der er ca. 111.000 årlige rejsende mellem Aalborg Lufthavn og London – til maj lukker kommende rute noget af hullet. Lufthavnens direktør håber på endnu en rute.

”Vi byder tit velkommen til nye charterruter, derfor er det en ekstra stor glæde i dag at byde velkommen til en ny ruteflyvning,” sagde Aalborg Lufthavns adm. direktør, Søren Svendsen, da han i går indledte pressemøde i Danmarks tredjestørste lufthavn.

Anledningen var, at nyskabelsen Airnavia, der hører under den nordjyske DK Rejs-koncern, fra maj næste år har hyret Danish Air Transport til at flyve fire gange om ugen mellem Aalborg og London Stansted med en MD83 med plads til 165 rejsende.

I forvejen flyver Norwegian to gange om ugen fra Aalborg til den større Gatwick-lufthavn ved London – denne rute har knap 40.000 passagerer om året og ofte med fyldte fly. Aalborg Lufthavn har flere gange uden held opfordret Norwegian til at øge frekvensen.

”Vi har en ganske god matematiske model der viser, at der årligt er 111.000 rejsende mellem Aalborg og London. Airnavia sagde jo på dagens pressemøde, at de forventer 60-65.000 passagerer om året når Stansted-ruten kommer i gang og med de knap 40.000 fra Norwegian til Gatwick, er vi ved at ramme de 111.000 pladser,” sagde Søren Svendsen efter pressemødet i går til takeoff.dk

Aalborgs lufthavns direktør har et ønske om, at også danske Sun-Air kunne åbne rute fra Aalborg til London City Airport. Sun-Air flyver i forvejen sådanne ruter fra hjemmelufthavnen i Billund samt fra Hamborg. Der mangler ikke velvilje fra Sun-Air til eventuelt at åbne endnu en rute til London City, men problemet er at få et attraktivt start- og landingstidspunkt.

”En rute fra London City Airport vil primært tiltrække forretningsrejsende, mens ruten til Stansted mere henvender sig til leisure-markedet,” siger Søren Svendsen og tilføjer, at fra Stansted er London blot 40 minutter væk med hurtigtog til Liverpool St. Station.

Lufthavnsdirektørens største ønske i øjeblikket for en ny rute fra Aalborg er til Oslo.

Aalborg Lufthavn har flere gange afvist Ryanairs ønske om at åbne på Limfjordslufthavnen. Ryanair er velkomne, men så skal de betale samme afgifter som de øvrige flyselskaber.

Fra starten af sommerprogrammet i år fik Aalborg Lufthavn en af sine seneste nye passagerruter, da Lufthansa åbnede fra Frankfurt. Denne rute flyves af Lufthansa Regional, der ikke er omfattet af den igangværende kabinekonflikt hos selve Lufthansa.

Aalborg Lufthavns største rute er til Københavns Lufthavn – ruten har ca. 900.000 rejsende om året, ca. ligeligt fordelt mellem SAS og Norwegian, der på ruten på hverdage har 34 flyvninger til og fra Aalborg og København.

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.