Stifteren af Sun-Air, Niels Sundberg, til venstre på arkivfoto, med sin søn, Kristoffer Sundberg, der i dag er administrerende direktør for flyselskabet. Foto: STANDBY.dk

Sun-Air klar til de næste 40 år

Danske Sun-Air har 18. maj reception for kunder og forretningsforbindelser i Billund sit nye hovedkontor, der åbnes af tidligere transportminister. Samtidig fejres 40 års jubilæum.

Normalt går det hurtigt fra Sun-Air beslutter at åbne ny flyrute til den er på vingerne. Det er omvendt gået langsommere end forventet med klargøringen af flyselskabets nye hovedkontor på hjemmebasen i Billund Lufthavn.

Men på fredag, 18. maj, åbner tidligere transportminister Hans Christian Schmidt (Venstre) officielt de 1.000 kvadratmeter på fire etager til lige over 20 millioner kroner. Det sker ved reception mellem klokken 13 og 16, hvortil Sun-Air har indbudt kunder og forretningsforbindelser – også til at fejre flyselskabets første 40 år.

Sun-Airs nye hovedkvarter i Billund Lufthavn, der officielt indvies fredag den 18. maj i anledning af flyselskabets 40 års jubilæum. Illustration: Sun-Air.

”Det har taget sin tid at blive helt klar med det nye hovedkontor. Der var en byggesag, hvor vi ikke var helt enige med entreprenøren og som skulle forbi voldgiftnævnet – men vi er rigtig tilfredse med det endelige resultat,” siger Sun-Airs administrerende direktør, Kristoffer Sundberg, til STANDBY.dk

Som led i generationsskiftet i det familieejede flyselskab overtog han sidste år direktørstolen efter sin far, Sun-Airs grundlægger Niels Sundberg, der i dag er bestyrelsesformand. ”Min far er blevet en god copilot, fremfor en dominerende kaptajn,” siger Kristoffer Sundberg.

Sun-Air flyttede ind i det nye hovedkontor i august sidste sommer og har nu samlet al administrationen i samme bygning – og med plads til at udvide.

”Ved receptionen på fredag skal vi også tale om, hvordan vi gør klar til de kommende 40 år i Sun-Air Aviation Group, der omfatter områder som teknik, JoinJet, ruteafdelingen og ambulanceflyvning,”” siger Kristoffer Sundberg. Netop ambulanceflyvning vil Sun-Air gøre mere ud af. Mens denne niche i dag udgør nogle promille af omsætningen skal den de kommende tre til fem år udvides fra de nuværende to Hawker-fly til tre til fire.

Stiftet af en pioner
Det er i år 40 år siden, at Sun-Air lettede første gang. ”Sun-Air blev stiftet af en dansk luftfartspioner; min far, Niels Sundberg, startede fra ingenting og opbyggede gennem årene et kæmpe firma med positive resultater i alle regnskabsårene,” siger Kristoffer Sundberg.

Sun-Air har i over 20 år fløjet som franchise-partner for British Airways; det danske flyselskab bruger primært Dornier 328 jetfly med plads til 32 passagerer på sine ruter. Foto: Sun-Air.

Flyselskabet har i dag 240 medarbejdere, 25 fly, primært Dorner 328-jetfly til 32 passagerer, og omkring ti passagerruter; navnlig ud af Billund, men også fra lufthavnene i Aarhus og Aalborg.

I sidste regnskabsår havde Sun-Air, der flyver som partner for British Airways, omkring 175.000 passagerer og en omsætning på 400 millioner kroner. Det gav et overskud på tre millioner, ”men det kunne have været syv millioner kroner større uden tabet på vores nu lukkede ruter til og fra tyske Bremen,” siger Kristoffer Sundberg.

Omkring 45 procent af omsætningen i Sun-Air kommer fra ruteflyvning, cirka 25 procent fra charterflyvninger samt de såkaldte lejlighedsvise ad hoc-flyvninger; hertil kommer handel med fly og reservedele. Sun-Air har i øvrigt netop fået Rasmus Christensen som ny teknisk direktør.

Ingen planer om dansk indenrigs
Sun-Air kigger hele tiden på nye ruter eller udvidelse på eksisterende. ”I denne tid holder vi øje med ruten mellem Aarhus og Oslo, som også SAS trafikerer, men der er for mange flysæder,” siger Kristoffer Sundberg og tilføjer: Man skal aldrig sige aldrig, men lige nu har vi ingen planer om igen at flyve dansk indenrigs; det ville kræve større, helst jetfly med plads til 70-80 passagerer, for at holde billetprisen nede.”

Det nyeste hos Sun-Air bliver, at selskabet 10. juni øger på sin rute mellem Billund og Düsseldorf med en ekstra afgang på søndage. Ugen forinden starter Sun-Air en ny tysk indenrigsrute fra Düsseldorf til Friedrichshafen, Tysklands sydligste lufthavn.

Relaterede artikler:

33-årig ny adm. direktør i dansk flyselskab

Frygt for dansk luftfarts fremtid

Sun-Air overtager ambulanceflyvning i Grønland