Sun-Air lander ordre fra alarmcentral

SOS International, der har hovedkvarter på Frederiksberg, har i snit en daglig ambulanceflyvning, hvor typisk nordiske statsborgere bringes hjem til Norden. SOS ejes af en lang række nordiske forsikringsselskaber og er Nordens største assistanceorganisation af sin art. På årsplan kommer ca. 650 alvorligt tilskadekomne patienter hjem til Norden med ambulancefly.

 

Sun-Air har allerede gennemført de første ambulanceflyvninger for SOS med en Hawker 800XP fra Sun-Airs datterselskab, Joinjet. Flyet har plads til tre bårer.

 

”I forvejen har vi et samarbejde med to andre danske flyselskaber, vi har en Hawker 800 hos Air Alsie som kun anvendes til ambulanceflyvninger samt et samarbejde med North Flying,” siger Susanne Holst, Manager International Network og Repatriation, hos SOS til takeoff.dk

 

SOS er også ved at gøre klar til den kommende skisæson, hvor selskabet igen i år har købt 1.000 flysæder hos Austrian og SAS.

”Vi bruger pladserne fra en række lufthavne omkring alperne, hvor vi navnlig fra januar til marts har mange hjemtransporter af skiløbere, der er kommet galt af sted. Vi samarbejder her også med Tyrolean Air Ambulance, hvis største fly har plads til otte bårer,” siger Susanne Holst.

 

Ligeledes har SOS International også netop lavet aftale med Thomas Cook Airlines om ni pladser på fire af selskabets ugentlige afgange fra Kanarieøerne med plads til patienter, der skal hjem på en båre.

 

På årsplan sørger SOS International for hjemtransport fra hele verden af 9.000 patienter; ca. 650 med ambulancefly, omkring 2.000 kan f.eks. transporteres på båre i et rute- eller charterfly, mens de øvrige kan sidde i et flysæde.

 

Lufthansa har i øvrigt en særlig anordning til sine fly, Patient Transport Compartment, hvor patienterne kan ligge isoleret fra de øvrige passagerer.

 

Årligt booker de 14 inplant rejsebureauagenter fra CWT, der har kontrakten med SOS om at skaffe flysæder, ca. 30.000 flysæder. Flysæderne bruges også, når læger og sygeplejersker fra SOS skal frem til patienten, eller hvis f.eks. pårørende til en tilskadekommen skal til hospitalet i udlandet, hvor vedkommende er indlagt.

Når nordiske borgere dør i udlandet, sørger SOS også for, at de kommer hjem – der er ca. 500 kiste-transporter om året.

 

Årligt håndterer SOS International ca. 670.000 nationale og internationale skader. I 2008 overtog SOS administrationen af den Offentlige Rejsesygesikring i Danmark og opkøbte Europæiske Rejseforsikrings danske assistanceorganisation Euro-Alarm. I år fortsatte SOS International opkøbene – SOS købte i juni Dansk Autohjælp; dermed har selskabet over en million assistancesager om året.

Skrevet af Henrik Baumgarten