Sun-Air udvider i Aalborg

sun-airFLYSELSKABER: Når SAS 10. oktober trækker sig fra ruten Aalborg-Oslo, overvejer danske Sun-Air at indsætte ekstra kapacitet. Sun-Air har netop øget mellem Billund og Manchester.

SAS åbnede Aalborg-Oslo ruten i marts i år, men måtte ligesom Norwegian sande, at det ikke gik. Dermed er Sun-Air efter 10. oktober atter alene på ruten.

Sun-Airs kommercielle direktør, Kristian Tvergaard, sagde i går til standby.dk, at flyselskabet overvejer ekstra kapacitet mellem Aalborg og Oslo. Sun-Air har returflyvning morgen som aften på hverdage samt returflyvning om søndagen. SAS flyver kun ruten tre gange om ugen.

”Vi kigger netop nu på, om vi skal indsætte ekstra afgange mellem Aalborg og Oslo når SAS trækker sig. Det kræver ledig kapacitet, men også passagerer til de mulige ekstra afgange. Sun-Air får snart to ekstra Dornier 328-fly og har dermed 16,” siger Kristian Tvergaard.

Sun-Air har en næsten udelukkende enhedsflåde af Dornier jetfly med plads til 32 passagerer.

Selskabet har netop øget på sin rute mellem Billund og Manchester, således at den nu har 13 flyvninger om ugen og i forgårs meddelte selskabet, at man 27. oktober åbner den længe bebudede rute fra Hamborg til London City Airport. Der bliver 10 ugentlige returflyvninger mandag til fredag – morgen og aften.

Sun-Air flyver i forvejen mellem Billund og London City Airport – selskabet har siden 1996 været franchisepartner for British Airways og flyver derfor i BA’s farver og med BA’s uniformer. Selskabet forventer i år 265.000 passagerer på sine ruter fra Billund, Aarhus og Aalborg.

Flyselskabet har tidligere overfor standby.dk signaleret, at det kigger på ny rute mellem Gøteborg og Zürich.

Fra hjemmebasen i Billund flyver Sun-Air til Bergen, Bruxelles, Düsseldorf, London City, Manchester, München, Oslo og Zürich. Hertil kommer ruter fra Aarhus til Gøteborg (og derfra til Manchester) samt til Oslo og Stockholm Bromma. Fra Aalborg flyver selskabet foreløbig kun til Oslo.

Ca. 60 pct. af Sun-Airs passagerer flyver fra Billund, over 30 pct. på Aarhus-ruterne, mens de resterende er på ruterne fra Gøteborg og Aalborg.