Kun fire ud af 19 flyselskaber svarede da Forbrugerrådet spurgte til deres miljøpolitik.
Hele undersøgelsen kan ses på dette link:
http://www.taenk.dk/artikler/rejser/
Forbrugerrådets blad, Tænk, sætter fokus på rejser og spørger bl.a.: hvilke flyselskaber har en miljøpolitik?, ny konkurssikring af flyrejser, dyrt at glemme mellemnavn på flybillet, måtte betale to gange for hjemrejsen, om at ringe hjem fra ferien, gode råd fra Forbrugerrådet om regler, rettigheder og klageinstanser ved rejser
Kun få flyselskaber fortæller, hvad de gør for miljøet. SAS, Air France KLM, Lufthansa og Thomas Cook er duksene i grøn klasse, noterer Tænk.
”Tænk” sendte spørgeskemaer med spørgsmål om, hvad selskaberne gør for miljøet og hvordan, de måler det, til 19 flyselskaber, der opererer i Danmark.
Mange flyselskaber prioriterer ikke området særligt højt, og det kan være meget svært at finde oplysninger om miljøindsatsen på flyselskabernes hjemmeside, skriver Tænk og tilføjer:
For eksempel på Cimber Sterlings hjemmeside. Cimber Sterling er en af de virksomheder, der ikke svarede på spørgeskemaet trods flere henvendelser. Da Tænk ringede for at høre hvorfor, mente Cimber Sterling, de faktisk havde en række grønne tiltag. Tænk bad om at gøre rede for dem i en mail, som aldrig kom.
I det pæne selskab blandt de 19 flyselskaber i testen optræder Air France, KLM, Lufthansa og SAS blandt ruteflyselskaberne, mens det på chartersiden drejer sig om Thomas Cook Airlines.
Undersøgelsen roder dog rundt i begreber om flyselskaber er rutefly eller charter. Således er fx det tidligere SAS-ejede Spanair og SAS’ finske datterselskab Blue 1 på listen over charterselskaber.
”Vi har modtaget rejsebranchens særlige miljøpris. Vores topplacering i Tænks undersøgelse bekræfter, at vi er på rette vej,” siger miljøchef i Thomas Cook Airlines, Kim Houmark Hansen og tilføjer:
”Omkring nytår vil vi være ISO 14001 certificeret. De seneste år har vi arbejdet ud fra kravene til ISO 14001, men nu får vi også det officielle kvalitetsstempel.”
Siden Thomas Cook Airlines i 2000 begyndte et miljøarbejde, er der opnået 22 % lavere forbrug af brændstof pr. passagerkilometer, en reduktion i støjniveauet på ca. 30 %, mængden af affald er nedbragt med 70 % og det resterende affald sorteres ombord.