Tænk nyt i dansk turisme

Lars Liebst.

Lars Liebst.

TURISME: Danmark er i nogle sammenhænge for lille en destination. Derfor skal der samarbejdes med landene omkring os om at markedsføre Norden og Østersøen. Men man skal også se på priserne, når de danske forbrugerpriser er 45 procent højere end gennemsnittet i Europa, skriver Tivolis adm. direktør Lars Liebst i en kronik.

Turisterne rejser i stigende grad udenom Danmark, måske lige med undtagelse af København. Det har også fået Tivolis direktør Lars Liebst til at skrive en kronik i Børsen om problemerne, hvor han, ligesom så mange andre, maner til større samarbejde. Ikke mindst i lyset af, at Danmark efter al sandsynlighed i de kommende år vil miste et EU tilskud på 50-75 mio. til turisme investeringer.

De private aktører skal være bedre til at søge samarbejdet med de forskellige offentlige aktører og gå nye veje for at markedsføre deres produkter i udlandet

”Nationalt skal vi blive bedre til på tværs af landet i fællesskab at markedsføre Danmark. Kun på den måde kan vi overbevise turisterne om, at de skal rejse til Danmark.”

Herefter nævner han samarbejde mellem Nimb Hotel og kæden af Small Luxury Hotel. Det har medført, at hotellet i dag har langt flest udenlandske gæster, og der er ventelise for at få et værelse.

”Danmark er i nogle sammenhænge for lille en destination. Derfor skal vi i stedet for markedsføre Norden og Østersøen og måske hele Nordeuropa”.

Til slut: ”Der er ingen vej udenom. Det høje afgiftsniveau skal sænkes, så vi kan konkurrere på lige vilkår med vore nabolande,” hedder det i kronikken.