3F langer ud efter restauranter, som i november opsagde deres overenskomst med fagforbundet. Katia Østergaard, som forhandler på restauranternes vegne, mener, at kritikken er fejlplaceret. |
VisitDenmark vil genetablere den personlige kontakt
Efter coronanedlukninger, der har ramt turistbranchens mulighed for at møde udenlandske aktører, har VisitDenmark nu fokus på at genoplive den personlige relation til turoperatører. Det sker blandt andet gennem madlavningskurser og kagebagning. |
Dansk lufthavnshotel udvides og skifter operatør
Ejeren af hotelbygning ved Billund Lufthavn opsiger samarbejdet med Zleep. ”Vi har ikke samme holdning til, hvordan vi udvikler hotellet,” lyder det. Hotellet skal udbygges for 50 millioner kroner. |
Passagerrederi lukker færgerute til Danmark
Det norske rederi Fjord Line genoptager ikke ruten mellem Langesund syd for Oslo til Hirtshals, og vil fremover fortsat kun sejle til Danmark fra Kristiansand til Hirtshals. Samme rute har Color Line. |
Danske Hoteller køber nordsjællandsk hotel
Danske Hoteller har købt Bymose Hegn af Pindstrup Fonden. ”Vi vil styrke vores position på Sjælland,” siger bestyrelsesformanden til Turisme24.dk. |
EU støtter projekter om mulige nye togruter
10 mulige nye togruter mellem europæiske lande får støtte fra EU-kommissionen til at undersøge potentialet. På tegnebrættet er blandt andet en ny rute fra Prag via Berlin til København. |
Rejsebureau får sure smileys i pakkerejseankenævn
En dansk rejsearrangørs manglende betaling af under 5.000 kroner efter aflyst KLM-flyvning, har givet to sure smileys i Pakkerejse-Ankenævnet. ”De får selvfølgelig deres penge,” siger ejeren. |
Servicevirksomhed i stor vækst
Facility management-virksomheden De 5 Stjerner oplever stor vækst, efter at coronapandemien satte spor på virksomhedens økonomi i starten af regnskabsåret. |
Scandlines holder kurs mod genopretning
Rederiet med cirka 40.000 afgange sidste år på sine to færgeruter mellem Danmark og Tyskland er ved at se pandemien i kølvandet. ”Men vi mangler stadig svenske gæster,” siger koncernchefen. |
Nordens største hotelkæde fordobler omsætning
Scandic Hotels har efter pandemien dobbelt op på mange områder fra 2021 til 2022, viser koncernens årsregnskab. I Danmark fordoblede Scandic omsætningen og fik tre nye hoteller. |
“Museerne er et aktiv for kommunerne”
Den Gamle Bys direktør erklærer sig enig med kulturministeren i debat om kommunal museumsstøtte. ”Grundprincippet må være, at hvis en kommune får glæde af et museum, må de også bidrage,” siger han. |
Nearcation ligner en blivende tendens
Under coronapandemien blev danskerne i høj grad nødt til at holde ferie i eget hjemland. Men trenden er fortsat efter corona. "Vi har set en stor og vedvarende udvikling i Danmark og hele verden i øvrigt," fortæller lektor. |
Aller Leisure-koncernen reducerer millionunderskud
Også rejsebureauerne i Aller Leisure har fremgang efter pandemien. Omsætningen steg i seneste regnskabsår 608 millioner, men der var millionunderskud. ”Fremtiden er uforudsigelig,” lyder det. |
Turistbryllupper handler ikke kun om attraktioner
Danmark er et rejsemål for turister, der ønsker at cementere kærligheden til hinanden. Men ikke alle søger mod Danmark for at gifte sig på grund af vores slotte og sandstrande. |
Stor organisation blåstempler TUI’s klimamål
TUI-koncernens mål for mindskning af CO2-udledninger er blevet godkendt af kendt organisation. Koncernchefen benytter anledningen til at komme med en opfordring til politikere og lufthavne. |
Flyselskab får 416 danske charterflyvninger
Corendon Airlines har droppet ruteflyvning til Danmark, men vil stadig flyve dansk charter. For Corendon Tour Operator i Danmark får dets tyrkiske og hollandske flyselskab 416 flyvninger. |
Lovforslag vil have en positiv effekt på rekruttering
Integrationsminister Kaare Dybvad Bek har fremsat et lovforslag, som foreslår indførelsen af en ny beløbsgrænseordning for udlændinge, der søger om arbejds- og opholdstilladelse. "Det er særdeles positivt," siger HORESTA-direktør. |
Dansk rejsekoncern åbner endnu et rejsebureau
Jysk Rejsebureau skal have sit sjette rejsebureau i Danmark. I år åbner koncernen i en af landets største byer for at være tæt på kunder, der gerne vil se en rejsebureaumedarbejder i øjnene. |
”COVID er ikke længere noget vi taler om”
Der er godt gang i også erhvervsrejser. ”Når jeg taler med vores kunder, både store danske og europæiske kunder, er der igen en lyst og villighed til at rejse,” siger bestyrelsesmedlem hos DBTA. |
Fodfejl forsinker offentlig aftale for 222 hoteller
Den nye danske hotelaftale mellem Statens og Kommunernes Indkøbscentral og op til 222 danske hoteller er forsinket til april. Mange af de indkomne tilbud fra hotellerne var ”behæftet med fejl.” |

STANDBY.DK Nyt om rejser