’Tax-free’ flasker styrker græsk økonomi

Ifølge Torben Østergaard, direktør i Thomas Cook Airlines Scandinavia, mente politikerne i 1999, at de afskaffede det toldfrie salg mellem EU-landene. Men Thomas Cook Airlines Scandinavia fandt en smutvej og køber nu billige toldbanderoler af f.eks. den spanske og græske stat. De tapes på de flasker, som danskerne køber med op til 65% rabat til levering på deres charterfly.

 

Alene i 2010 sendte Thomas Cook Airlines Scandinavia knap 10 millioner afgiftskroner til Spanien, hvor moms og afgifter er væsentlig lavere end i Danmark. De lokale toldbanderoler gør, at flyselskabet kan sælge f.eks. en flaske Chivas Regal Whisky til 229 kr. mod en dansk forretningspris på 350 kr. En flaske Renault Carte Noire Cognac sparer man 179 kr. på.

 

”Vi sælger lige så meget pr. passager som før 1999. Køb på 5-6.000 kr. er ikke sjældne – specielt i Norge og Sverige, hvor afgifterne er endnu højere end i Danmark, siger Torben Østergaard.

 

Mens nordmændenes favoritter er Jägermeister og dyr cognac, er svenskernes yndling den forholdsvis billige Famous Grouse whisky, mens danskerne er til luksuscognac som Renault Carte Noire og Bombay Sapphire Gin.

 

Selv mellem danskerne er der forskel på indholdet af indkøbskurvene. Jyderne køber gerne snaps – og helst en norsk Linie Aquavit, mens sjællænderne har et godt øje til Fernet Branca.

 

Når det gælder tobaksvarer, er Prince rygernes favorit i hele Skandinavien. Pris: 325 kr. for to kartoner på rejser til ikke EU-lande. I Norge er Petterøes Tobak Blå til hjemmerulning den næstbedst sælgende tobaksvare, mens General Løs Snus i dåse er den femte bedst sælgende tobaksvare i Sverige – efter fire forskellige Prince-produkter.

 

Når det gælder den “søde tand”, sværger svenskerne til pingvin saltpastiller, nordmændene til Toffifee og danskerne til M&M Peanuts i kæmpepose.

Skrevet af Flemming Juul