Tidligere kabineansat advarer mod job i Ryanair

Tidligere kabineansatte hos Ryanair står nu åbent frem og fortæller om hverdagen i Europas største lavprisselskab.

Italienske Alessandra siger til DR Nyheder, at vilkårene i kontrakterne ganske enkelt er forfærdelige – meget forfærdelige. Hendes tidligere kollega, slovakiske Zuzana, fortæller, at hun er lettet over, at det nu er slut og at hun er ude af selskabet efter et ekstremt hårdt år.

TV Avisen er i besiddelse af flere kontrakter, som gælder for Ryanairs kabinepersonale – også i Danmark. Personalet er typisk ansat gennem rekrutteringsselskaber som Crewlink – og ikke direkte af Ryanair, og de skriver blandt andet under på, at de selv skal betale uddannelse, uniform og id-kort, at de kan fyres med en uges varsel – de første 13 uger blot med én dags varsel, at de ikke får løn under sygdom, at de har et års prøvetid, at de skal betale 200 Euro, hvis de selv siger op de første 15 måneder, og at de ikke må tale om Ryanair med folk uden for selskabet.

”Arbejdet var enormt hårdt, opslidende og stressende. Hvis man for eksempel var syg, fik man ingen løn. Var man på standby vagt hjemme, var der heller ingen løn. Det var som at være fængslet derhjemme. Jeg er vred og ked af hele forløbet”, fortæller Alessandra, der som Zuzana ikke ønsker sit efternavn frem

Arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet, professor Henning Jørgensen er rystet over kontrakterne:

”Ansættelsesvilkårene er næsten slavelignende. Det er udbytning, det er underbetaling, det er en helt urimelig personalepolitik med betingelser, så det ensidigt er virksomheden, der bestemmer”.

De to kvinder var knap et år ansat hos Ryanair på basen i Norges Rygge Lufthavn. Lige inden den et års prøvetid udløb, blev de begge afskediget.

Det norske fagforbund Parat lægger sag an mod Ryanair for ulovlig opsigelse og ulovlige kontraktforhold.

”Der er tale om helt uanstændige arbejdsvilkår og urimelige årsager til afskedigelse”, fortæller Vegard Einan, næstformand i Parat.

”Vi så først kontrakterne, da vi havde betalt og gennemført uddannelsen. Nogle vil kalde mig naiv, men jeg er optimistisk og tror ikke, at nogen vil snyde mig”, fortæller Zuzana, der fraråder andre unge at søge ind hos selskabet:

Overfor DR Nyheder afviser Ryanairs Robin Kiely, at selskabet byder på dårlige arbejdsvilkår.

”De er fair og rimelige, hvilket afspejles af, at vi beskæftiger flere end 8.000. Vi har gennemsnitslønninger på et niveau, som er nødvendigt for at kunne holde over 8.000 mennesker fuldtidsbeskæftiget i en tid hvor ansatte i SAS må acceptere lønnedgang og afskedigelser”.