Togrejser er vejen frem

SPONSORERET ARTIKEL: Covid-19 og øget klimabevidsthed får flere til at vælge toget. “421 ICE-tog med 220.000 pladser vil være i drift i Tyskland inden 2026, så der sker virkelig noget på togfronten i Tyskland,” siger Tysklands turistchef i Danmark.

Det er ikke mange år siden, at togrejser – især nattogrejser – blev sparet væk, fordi de blev udkonkurreret af lavprisflyselskaber. Men det er ikke længere tilfældet. En kombination af Covid-19 og ikke mindst en øget klimabevidsthed hos flertallet af forbrugerne gør, at billedet ser anderledes ud nu.

I tillæg hertil kan tænkes, at mange danskere rent faktisk har lært noget af Covid-19 og gerne vil sætte tempoet ned og i højere grad nyde den rolige, meditative rejse, som en togrejse er.

Mere kapacitet hos Deutsche Bahn

Et godt eksempel i Tyskland er et lille jernbaneselskab i Hamborg, der i sommer lancerede et nattog fra Sild til Salzburg og retur. Den nye Alpen-Sylt-Nachtexpress har kørt hele sommeren og sensommeren med to afgange ugentligt.

Flere og flere rejsebureauer er også interesserede i at lave rejser til Tyskland med tog, og flere og flere gør det. I Danmark kan man fx kontakte Deutsche Bahns ”filial”, som hedder togrejser.dk for at få hjælp til at booke togbilletter i Tyskland. Både singlebilletter og gruppeture er det muligt at booke her.

”Deutsche Bahn investerer i øjeblikket store summer i at optimere deres tog. Der bliver mere kapacitet og flere pladser, bedre komfort og bekvemmelighed og også højere hastighed. Antallet af Deutsche Bahns langdistancetog vil vokse med omkring 20 % ​​inden 2023. 421 ICE-tog med ca. 220.000 pladser vil være i drift i Tyskland inden 2026, så der sker virkelig noget på togfronten i Tyskland”, siger Bo Schou Lauridsen, turistchef i Tysk Turist Information.

De nye ICE-tog vil også give bedre benplads til den enkelte, optimerede restaurantforhold og naturligvis gratis Wi-Fi, for blot at nævne noget. Herudover vil de forretningsrejsende også få bedre lounges og services.

Deutsche Bahn vil være klimaneutral

Tyskland vil gerne være frontløber på klimafronten, og det vil Deutsche Bahn også. Intet transportmiddel er i forvejen så klimavenligt som toget, og DB udvikler konsekvent denne miljøfordel og forbedrer selskabets mål fra år til år. I 2030 sigter virksomheden på at halvere de specifikke CO2-udledninger på tværs af alle globale transportlinjer sammenlignet med 2006 og samtidig øge andelen af ​​vedvarende energi i trækkraftstrømmen til 80 procent. I 2038 vil DB endda konvertere trækkraft til 100 procent grøn elektricitet. Ambitionen er, at Deutsche Bahn er klimaneutral i 2050.

”Det glæder mig meget at se, at Deutsche Bahn opruster på både kapacitets, klima- og servicebarometret. Det er i tråd med tidens ånd og det, danskerne vil, når de rejser. Covid-19 skal naturligvis helst forsvinde, men den forandring pandemien har afstedkommet i vores måde at rejse på, kombineret med forbrugernes øgede klimaomtanke, er slet ikke så værst endda for både mennesker og planet”, siger Bo Schou Lauridsen.

Faktaboks: Tog til Tyskland tager ikke lang tid…..

Aarhus-Hamborg 4 timer 25 minutter

Aarhus-Berlin 6 timer 43 minutter

Aarhus-Lübeck 5 timer 15 minutter

København-Hamborg 4 timer 30 minutter

København-Berlin 7 timer 01 minutter

København- Bremen 5 timer 58 minutter

Odense-Berlin 5 timer 45 minutter

Odense-Frankfurt 7 timer 20 minutter

Odense-Hamborg 3 timer 22 minutter

 

Udarbejdet af Deutsche Zentrale für Tourismus | Tysk Turist Information i Danmark. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold.

Udløber: 09.11.2020