Tragedie kunne være undgået

Tim Clark.

Tim Clark.

FLYSELSKABER: Emirates koncernchef klager over manglende deling af efterretninger om dødbringende missiler i det russisk-styrede østlige Ukraine. ”Havde flyselskaberne kendt til truslen, havde de undgået området, og nedskydningen af MH17 var ikke sket,” siger han.

Ifølge Emirates koncernchef, Sir Tim Clark, havde der i over tre uger været efterretninger om, at der var jord til luft-missiler hos oprørerne. Men informationen hos efterretningstjenesterne kom ikke videre til alle flyselskaber, der fløj over Ukraine, siger han til BBC.

Havde flyselskaberne vidst dette, havde de øvrige flyselskaber sikkert omdirigeret deres ruter, siger han.

Tim Clark kritiserer indirekte flyselskaber, som havde denne information og derfor ikke fløj over Ukraine, for ikke at dele den med andre flyselskaber.

Der var en åben luftkorridor over det østlige Ukraine, da MH17 blev skudt ned. Flyene skulle bare være over en vis flyvehøjde, hvilket også MH17 var. Tre andre fly var samtidig i samme område som MH17, bl.a. et Singapore Airlines-fly fra Københavns Lufthavn.

“Emirates vidste ikke, at der havde været efterretninger om missilerne i det østlige Ukraine i ca. tre uger – og det tror jeg heller ikke, mange andre flyselskaber vidste. Havde vi vidst dette, havde vi sikkert undgået at overflyve Ukraine,” siger Tim Clark og fortsætter: ”Men vi har fornemmelse af, at nogle godt vidste missilerne var i området – uden at videregive informationen til f.eks. flyselskaber eller luftfartens organisationer. Nogle flyselskaber vidste, at missilerne var der – og overfløj derfor ikke Ukraine.”

British Airways var blandt de flyselskaber, som i ugevis før nedskydningen af MH17 havde undgået ukrainsk luftrum. Men i et interview med BBC for nylig, sagde BA’s koncernchef, Willie Walsh, at beslutningen om ikke at overflyve Ukraine var taget ud for offentligt tilgængelige informationer.

Tim Clark opfordrer til, at der oprettes central for informationsdeling mellem flyselskaberne om f.eks. farlige områder. I øjeblikket kan hvert flyselskab afgøre, hvor det vil flyve – herunder over krigszoner – baseret på informationer fra de enkelte landes luftfartsmyndigheder samt deres egne regeringers rådgivning. Og flyselskaber er ikke forpligtet til at dele informationer fra f.eks. krigszoner med hinanden.