Travel managers mødtes i Billund

Fra DBTA og COTRA-medlemmernes besøg i det nye oplevelseshus Lego House.

TURISME: Der var 53 deltagere da Danmarks to foreninger for travel managers, COTRA og DBTA, for første gang holdt fælles møde. Og det blev ikke det sidste, lyder meldingen. Danske travel managers køber årligt rejseydelser for over 10 milliarder kr.

De danske travel managers havde for første gang sidste uge en fælles sammenkomst under overskriften ‘Klædt på til fremtiden’. I Billund talte de fremtid – og så oplevelseshuset Lego House, der åbner senere på måneden, og danske Sun-Airs nye hovedkvarter, der er klar til oktober.

På medlems- og netværksmødet, der kun var for travel managers, blev der på workshops debatteret emner som: Hvordan er travel managerens/rejseindkøberens rolle udfordret? Hvordan synliggøres værdiskabelse omkring travel management/rejseindkøb? Og hvad er travel managernes operationelle udfordringer i hverdagen?

Mens COTRA (Corporate Travel Danmark) primært har sine 22 medlemmer i Jylland, dækker DBTA (Danish Business Travel Association) hele Danmark.

DBTA-medlemmer fra Sjælland blev af British Airways’ danske partner, Sun-Air, fløjet fra Roskilde til Billund og retur om aftenen. Kabinepersonalet var Jette Nørskov og Alice Sloth, der til daglig er key account managers i Sun-Air.

Værterne for den fælles sammenkomst var Legos travel manager, Mette Bank, der er bestyrelsesformand i DBTA, ligesom hun er medlem af COTRA, samt COTRA-formand, Pia Kirk Jensen, travel manager hos Vestas Wind Systems.

General manager for DBTA, Anne Mette Berg, sagde forud for mødet i Billund til standby.dk: ”COTRA og DBTA har længe talt om det gavnlige for begge foreninger med et øget samarbejde, der giver værdi for foreningers medlemmer.”

DBTA har i alt 120 medlemmer, ca. 40 er travel managers, resten er leverandører i form af flyselskaber, hoteller, biludlejning osv. Fire af DBTA’s travel manager-medlemmer er også medlem af COTRA.

Der er ikke noget tal for, hvor meget de 22 travel managers i COTRA samlet køber rejser for om året, men DBTA har flere gange fremlagt tal der siger, at deres ca. 40 medlemmer årligt køber rejseydelser for over 10 milliarder kr.

”I løbet af formiddagen blev der i Lego House holdt workshops. Formålet med dagen var at skabe dialog og netværk på tværs af de to foreninger. Dette lykkedes med gode samtaler om erfaringer og udfordringer. Workshoppen gav et klart billede af, at der skal diskuteres teknologi, samarbejde med erhvervsrejsebureauerne og kommunikation på kommende møder i de to foreninger,” siger Anne Mette Berg fra DBTA til standby.dk

Deltagerne fra DBTA blev desuden vist rundt i Billund Lufthavn af marketingschef Jesper Klausholm.