Tre flyselskaber truer ’verdensordenen’

Emirates Airline, Qatar Airways og Etihad repræsenterer en ny konkurrencetrussel, som er helt anderledes end den konkurrence, der er kendt i det internationale flymarked, og som formentlig bliver en opgave for flyselskabernes internationale sammenslutning, ICAO.

 

Schulte-Strathaus siger, at flyselskaberne med baser omkring Den persiske Golf ”ejes af deres respektive regeringer og drives som et instrument i landenes nationale strategi, hvor de er integreret med landenes handel, turisme og udenrigspolitik”.

 

”For deres statslige ejere er flyselskaberne blot et værktøj, der drives efter økonomisk politiske retningslinjer, som adskiller sig fra driften af flyselskaber i størstedelen af resten af verden”.

 

Han understregede, at de tre selskaber "har har afgivet ordrer på flere sæder i widebody fly end hele USA råder over i sine samlede flyflåder. 425 helt nye langdistancefly til leveringen indenfor de kommende fem år, og de skal flyve overalt”.

 

"Giver det nogen mening for flyselskaber og rejsende verden over, hvis tre flyselskaber – hvoraf de to aldrig har givet overskud – sammenlagt afsætter 100 milliarder dollar til en total omlægning at det kendte billede af det globale flymarked?”, spørger Ulrich Schulte-Strathaus.

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.