Anne Nivíka Grødem, administrerende direktør i Visit Greenland, ærgrer sig over den forsinkede atlantlufthavn i Ilulissat. PR-foto: Visit Greenland.

Turistdirektør irriteret over forsinket lufthavn

Den nye grønlandske atlantlufthavn i Ilulissat forsinkes yderligere. ”Det er beklageligt. Vi har i flere år forberedt rejsebranchen på en direkte forbindelse til Ilulissat,” siger Visit Greenlands direktør.

Åbningen af den nye atlantlufthavn i Ilulissat er igen blevet forsinket, så den nu tidligst står klar i 2025 – oprindeligt skulle den være åbnet i 2023.

I alt anlægger det grønlandske lufthavnsselskab Kalaallit Airports tre nye atlantlufthavne i det vestlige Grønland. Med de kommende atlantlufthavne kan store fly fra for eksempel Nordamerika og Europa flyve direkte til disse lufthavne – fremfor at bruge den nuværende hovedlufthavn i Kangerlussuaq (Sdr. Strømfjord)

Seneste udfordring er, at arbejdet med at bygge den nye atlantlufthavn i Ilulissat er så forsinket, at den ikke bliver klar til tiden. Det skriver det grønlandske medie Sermitsiaq, der har talt med Mikkel Bjarnø Lund, kommunikationschef hos Kalaalliit Airports. Han siger: ”Anlægsprojektet i Ilulissat er desværre betragteligt bagud i forhold til den kontraktuelle tidsplan.”

Kalaallit Airports oplyste for få uger siden, at den nye atlantlufthavn i Nuuk åbner 28. november 2024. Og det var planen, at lufthavnen i Ilulissat skulle åbne nogenlunde samtidig. Dette sker imidlertid ikke.

Det omfattende lufthavnsprojekt i Ilulissat skulle være færdigt i løbet af 2024, var håbet fra Kalaallit Airports for bare tre uger siden. Men tidsplanen bliver overskredet, og lufthavnsselskabet er i dialog med entreprenøren om en opdateret tidsplan, oplyser Mikkel Bjarnø Lund.

Samtidig med Nuuk
Om den seneste forsinkelse af atlantlufthavn i Ilulissat, siger Anne Nivíka Grødem, administrerende direktør i Visit Greenland, til det grønlandske medie Sermitsiaq:

”Det er beklageligt, at (lufthavnsbyggeriet i Ilulissat) ikke følger tidsplanen. I turismebranchen arbejder man flere år frem, og her er infrastrukturen helt afgørende i forhold til, hvordan rejser planlægges, pakkes og bookes. Grønland er traditionelt en rejsedestination som planlægges i god tid, og man må derfor forvente at flere gæster har set frem til en direkte forbindelse til Ilulissat.

Det er ikke muligt for os (Visit Greenland), at vurdere de egentlige konsekvenser af lufthavnsforsinkelsen. Vi har samtidig tillid til at indenrigsflyvningerne (for eksempel fra Kangerlussuaq til Ilulissat, red.) tilpasses den eksisterende infrastruktur og efterspørgsel, så alle kan komme til deres grønlandske drømmedestination,” siger turistdirektøren.

Visit Greenland oplyste tidligere i år til Standby.dk, at Grønland sidste år havde 59.563 udenlandske flypassagerer; to ud af tre turister flyver med Air Greenland, resten med navnlig Icelandair. De fem største markeder med fly til Grønland var sidste år i afrundede tal: Danmark (59 procent), Tyskland (otte procent), USA (syv procent), Frankrig og Canada (begge omkring tre procent), mens to procent af de flyvende turister kom fra Storbritannien.

 

Relaterede artikler:

Ny lufthavn i Grønland bliver yderligere forsinket

Voksende dansk rejsekoncern åbner i Grønland

Visit Greenland: 2022 blev rekordår for turisme