JERNBANER: Op til weekenden fremlagde Deutsche Bahn sit nye ICE-4 program, og journalist Jørn Henrik Jørgensen har sendt os denne beretning:
Med udsagn som hurtigere, mere fleksibelt, bedre klimaanlæg og bedre driftsøkonomi præsenterede tyske BAHN fredag fremtidens tog for publikum. Det skete i Berlin. Toget præsenteres som ICE-4.
På et tidspunkt, hvor vi herhjemme endnu ikke har fået de italiensk producerede IC4-tog på skinner i forventet omfang, forekommer det interessant, at BAHN vælger at gå i samme retning, som de dieseldrevne IC3-tog vi allerede kender herhjemme, dog naturligvis i en eldreven udgave.
BAHN satser nemlig på fleksibilitet i samme grad, som vi kender det, hvor et togsæt kan deles og sammensættes efter behov. Ideelt set vil et togsæt være på 12 vogne med i alt 830 siddepladser, men toget kan eksempelvis opdeles i 3X4 togvogne, eller for den sags skyld i 6X2 togvogne.
Samtidig satses på driftsøkonomi, idet toget får en topfart på “kun” 250 km/t, mens de eksisterende ICE-3-tog har en topfart på 330 km/t. Og alle tog er naturligvis udstyret med avanceret IT-opkobling for alle passagerer.
Det nye ICE-4-tog, der er produceret af tyske Siemens, vil nu køre prøvefart på tyske skinner. De første tog vil være i ordinær drift i efteråret 2016, og i efteråret 2017 vil stort set alle tyske fjernstrækninger blive betjent af det nye tog, som også som noget helt nyt i Tyskland vil indeholde en særlig servicevogn med afdelinger for børnefamilier og cykelturister.