Tyskland i opgør med flyselskaber fra Mellemøsten

air berlin og etihadLUFTFART: De tyske luftfartsmyndigheder er gået i spidsen med at inddrage Etihads indflydelse på Air Berlin, og har inddraget ikke færre end 34 codeshare muligheder kommende vintersæson. ”Uhørt, ” siger Etihad, det vil ramme tyske job og konkurrencen med Lufthansa”.

Det har længe været på vej, og nu ser det ud til at være alvor. Tyskerne har hele tiden ment, at de velhavende flyselskaber fra Golfen er ved at få for meget magt over tysk luftfart. Og især da Etihad, som har købt sig ind i Air Berlin med 29 procent af aktierne.

Derfor skar myndighederne i går igennem og inddrog 34 codeshare tilladelser mellem Etihad og Air Berlin, hvilket stopper en række muligheder for trafikken mellem tyske byer og Etihads ruter ud i Asien.

Derfor udsendte Etihad i går en meddelelse til tysk presse, politikere og myndigheder: ”Disse codeshare aftaler er løbende blevet godkendt af de tyske luftartsmyndigheder de seneste seks sæsoner. De har betydet et virkeligt plus til business og ferietrafikken i Tyskland. De har samtidig gjort det muligt for Etihad og Air Berlin at give ægte konkurrence til den større og dominerende Lufthansa Group.

Vi anmoder om øjeblikkelig ændring og accept til glæde for de tyske forbrugere og for arbejdspladser i Tyskland.”

Hos Air Berlin mener man, at det er Lufthansa, som har fået myndighederne med. De store europiske ruteselskaber, især Lufthansa gruppen, Air France/KLM og British Airways har længe været skeptiske over for den øgede konkurrence fra Mellemøsten og overvejer muligheden af en ændring af luftfartsaftalen med EU.