Udsalg af krydstogter

Ingen ved endnu hvilke følger det får for salget af sommerens krydstoger, at Costa Concordia har lagt sig på siden ud for den italienske ø, Giglio.  De første bud er på vej.

 

”Amerikanerne er traditionelt de meste skræmte efter en sådan ulykke, og det kan ramme det store udbud i Middelhavet ved, at de bliver hjemme og vælger Caribien, eller bliver på landjorden,” siger indehaveren af Bella Vista Travel, Jesper Boas Smith.

 

Sammen med pressechef Steen Albrechtsen fra Albatros og medindehaver af WunderCruise/Star Tour, Tor Johan Petersen, tror ingen af de tre, at der bliver nogen negativ salgseffekt af ulykken.

 

Samstemmende beretter de også over for takeoff.dk, at salget ligger en anelse foran sidste år. Det kunne imidlertid godt være, at det ville have været endnu bedre, hvis det ikke var sket med Concordia, og hvis ikke marketing til en vis grad er stoppet.

 

Royal Caribbean meddelte i går, at salget netop nu i USA og Europa er ca. 15 procent under normalt for årstiden.

 

Også i går kom selskabet med det første udspil i form af udsalgsrabat, nemlig 3.000 kr. for alle børnepriser i Middelhavet hele sommeren. Selskabet er også ude med et kanontilbud til det britiske marked med 10.000 gratis flybilletter til britiske kunder, der køber krydstogter fra europæiske havne i år.

 

Princess fra Carnival Group forlænger salget til favørpriser med en måned. Her kan man få 5.000 kr. rabat på et krydstogt i den dyreste kategori. ”Ikke særligt aggressivt af et selskab, der er ramt af ulykken,” hedder det i en kommentar.

 

De første nedsættelser på krydstogter fra København er også kommet hos Princess, der nu tilbyder – i hvert fald et amerikansk publikum – 12 nætter fra København rundt i Baltikum for ca. 9.500 kr. i udvendig kabine.

Skrevet af Ejvind Olesen