Et udsnit af udlejningsselskaber. (Foto: Henrik Baumgarten)

Udviklingen ventes drevet af data og nye tendenser

Data spiller en stadig vigtigere rolle i biludlejning, fortæller OAG, der samtidig peger på tre nye tendenser, som man regner med vil have indflydelse på branchens udvikling i de kommende år.

Siden Hertz i 1932 etablerede det første biludlejningskontor i en lufthavn i Chicago Midway International Airport, har muligheden for at leje en bil, når man er landet på en ny destination, spillet en vigtig rolle i rejsebranchen.

Sådan er det fortsat i dag, og markedet ventes kun at blive større i de kommende år. Det peger en analyse foretaget af konsulenthuset Market Research Intellect på. Udviklingen vil blandt andet være drevet af teknologiske fremskridt og et øget fokus på bæredygtighed.

Når aktørerne skal justere det ben af deres forretning, der har at gøre med biludlejning i lufthavne, er det ikke uvæsentligt, at selskaberne har adgang til forskellige data om eksempelvis trafikmønstre og bookinger. Det skriver OAG, der driver en omfattende platform med trafikdata fra luftfartsbranchen.

Kan hjælpe med at spå om efterspørgsel
Ifølge OAG benytter flere biludlejningsselskaber netop data fra virksomheden således, at selskaberne får en bedre forståelse for udviklingen gennem tilbage- og fremadskuende datasæt, ligesom udlejerne til en vis grad også har mulighed for at forudse belægningen på kommende flyvninger.

Når disse oplysninger sammenholdes med data fra biludlejernes egen branche, giver det mulighed for at få et mere præcist billede af hvor mange køretøjer, som bør tilknyttes de enkelte udlejningsbureauer, samt hvor stor en del af flåden, der kan lejes ud ad gangen.

”Ved at holde øje med luftfartsdata kan virksomhederne fordele deres biler mere intelligent. Hvis et fly ankommer tidligere eller senere end forventet, kan udlejeren have en bil klar uanset, hvornår det skulle lande, hvilket forbedrer lageroptimeringen og kundeoplevelsen,” lyder det fra OAG.

Forudser tre tendenser
OAG sætter desuden fingeren på tre tendenser, som man regner med, vil komme til at præge udviklingen i udlejningsbranchen i de kommende år. Den første er samkørsel.

Uber og Lyft har ændret den måde, som mange lader sig transportere på, fortæller OAG, der mener, at fremtiden vil byde på endnu mere af dette. Udviklingen ventes at få virksomhederne til at gentænke de forskellige former for udlejning, der tilbydes til kunderne.

Der forventes desuden at være øget konkurrencen fra mange mindre virksomheder, som vil udfordre de etablerede spiller. Det har allerede ført til, at Kyte er begyndt at levere udlejningsbiler på kundernes hjemadresser, mens Lynk & Co har indført en fleksibel abonnementsmodel.

Den tredje tendens er det allestedsnærværende fokus på bæredygtighed. Hvis udlejerne prioriterer at få udskiftet flåderne til eksempelvis elektriske biler eller benytter andre brændstoftyper kan man få gavn af en stigning i efterspørgslen, som forventes i de kommende år, oplyser OAG.


Relaterede artikler:

Endnu en biludlejningsgigant reducerer antal elbiler

Biludlejningskæmpe bestiller 250.000 nye køretøjer

Analyse: Biludlejning stiger mere end flybilletter