Undskyld fra Norwegian Cruise Line

Kevin Sheehan.

”Jeg forstår jeres frustrationer, og vi revurderer erstatningstilbud for krydstogtet fra New York,” skriver selskabets præsident i et åbent brev til de mange af de 2.300 passagerer, som kom op i det røde felt over behandlingen.

Norwegian Gem skulle have været på et ni dages cruise fra New York til Caribien med anløb til bl.a. St. Thomas, Puerto Rico og Antigua. På grund af orkanen Sandy måtte turen, som afvikles i øjeblikket, forkortes til fem dage til Bahamas.

Deltagerne fik tilbudt erstatning for de mistede dage i form af et beløb til brug om bord på skibet. Den gik ikke. De, det valgte at blive i land, fik i første omgang ingen kompensation. De får nu pengene tilbage.

De mange, som blev så sent underrettet om de nye afgangstider, at de ikke kunne få flybilletter til New York på grund af uregelmæssigheder med forsinkelser og annulleringer, får også det fulde beløb tilbage. De fik i første omgang at vide, at pengene var tabt.

”Vi er virkeligt frustreret over udviklingen. Både i selskabet, men også i min egen familie. Undskyld,” skriver adm. direktør Kevin Sheehan.

De, der har valgt at fortsætte, får en prorate godtgjort for de manglende dage. Samtidig får de 25 procent rabat på et senere krydstogt efter frit valg.

I første omgang havde Norwegian valgt at holde sig til den bestemmelse, der står i manifestet for alle store krydstogtskibe, nemlig at de tager forbehold for begivenheder og vejret, som måtte ændre sejlplanerne. Det skriver passagerer eller agenten under på.