Den amerikanske ambassadør i Danmark bød velkommen til Nordens største USA-messe for rejsebranchen, da Discover America Denmark i går holdt USA Travel Show i København. Messen havde 60 udstillere og 200 deltagere fra rejsebureauerne.
Der var masser af udstillere og besøgende, da Discover America i Danmark i går afviklede sit hidtil største USA Travel Show. To ud af tre udstillere var fra USA – på vej til denne uges ITB-messe i Berlin. Produktchefer for rejsebranchen og pressen var indbudt til at komme først, inden de mange engagerede rejsebureauagenter kom ind i ballroom på Marriott-hotellet i København. Og de kunne få masser af nyt og møde mange gode kontakter fra danskernes oversøiske favoritrejsemål.
Tallene for sidste år er endnu ikke klar, men i 2012 var der over 270.000 danske ankomster til USA – og atter over en million fra de nordiske lande. Regnes Norden som én region, er den fjerdestørst fra Europa. Kun overgået af Storbritannien, Tyskland og Frankrig – der alle har mange flere indbyggere.
I sin velkomsttale takkede ambassadør Rufus Gifford den danske Discover America-komite for igen i år at arrangere et USA Travel Show.
”Jeg er fra Boston, men er trist over, at der ingen deltagelse er fra New England – det må vi klare til næste års messe,” sagde han. Ambassadøren fortsatte: ”USA er så meget mere end New York og Washington D.C. Det er magisk at rejse i USA, fra storbyer til de mindste flækker. USA’s nuværende regering ved, hvor vigtig turisme er. Derfor har den et ambitiøst mål om at modtage 100 mio. udenlandske turister indenfor 10 år – en stigning på 35 pct. i forhold til de nuværende tal.”
USA-messen i går havde bl.a. deltagelse af 16 amerikanske turistkontorer, 14 flyselskaber, repræsentanter for 12 stater, syv incomingbureauer og seks hoteloperatører.
Om en måned begynder USA’s største fagmesse for rejsebranchen International Pow Wow, i år med Chicago som værtsby. På USA-messen i går sagde Michael Martin, Manager international Marketing for U.S. Travel Association, der arrangerer Pow Wow, til standby.dk: ”Vi forventer atter 6.000 deltagere, som til Pow Wow sidste år i Las Vegas. Vi krydser fingrene for, at vejret arter sig i Chicago i starten af april! Årets IPW forventes at få besøg af 1.300 udenlandske købere af rejseprodukter til USA.”
Doug Killian, chef for turismerelationer i USA’s største shoppingmall, Mall of America, MOA, i Minneapolis-bydelen Bloomington, sagde, at mallen med over 500 butikker og spisesteder, netop har åbnet et unikt Barbie-hus i shoppingcentret. Entre-prisen er 24 dollars. Der ligger mange gode hoteller tæt på MOA, men nu er der netop kommet et Radisson Blu-hotel med direkte adgang til mallen – og som gratis service kan dets gæster bede hotellet hente indkøbsposerne og sætte dem på dets 500 værelser. MOA har årligt over 42 mio. besøgende, men er i gang med en fordobling inden for 10 år til dobbelt så mange butikker.
City Pass kunne på USA-messen fortælle, at det nu har 11 destinationer med Tampa Bay i det vestlige Florida som sin nyeste attraktion.
Blandt udstillerne på USA Travel Show i år var: Air Berlin, Air France/KLM/Delta Air Lines, Alamo Rent A Car, Avis Budget, Best Western, Bloomington/ Minnesota, British Airways/American Airlines, City Pass, California, Colorado og Visit Denver, De Amerikanske Jomfruøer, Fort Myers, Lufthansa Group med Air Canada og United Airlines, Los Angeles, Mall of America, Marriott, Nevada, North Dakota, Norwegian, NYC & Company/Hotel Beacon, Oregon, Orlando, Rocky Mountain, San Francisco, SAS, SeaWorld, Solvang, Universal Studios Hollywood og U.S. Travel Association.