Rejsebureauagenter på rundtur hos de mange udstillere under USA Travel Show i København – her besøges Icelandair-standen, der blandt andet slog på tromme for en af sine mange nordamerikanske destinationer, Philadelphia. Foto: Preben Pathuel.

USA samlede igen den danske rejsebranche

Det årlige USA Travel Travel Show i København blev kun lidt berørt af coronavirussen. Ved sammenkomsten fik de over 60 udstillere besøg af 150 nordiske rejsebureauagenter.

”Ferieresejsende booker altså stadig rejser til USA. Søndag havde vi mange af de nordamerikanske udstillere til FDM Travels store USA-sammenkomst for forbrugerne. Vi havde 2.600 besøgende og mange stod i kø for at tale med udstillerne og jeg hørte ikke ingen store bekymringer om coronavirussen.”

Det sagde Jesper Ewald, salgs- og indkøbschef hos FDM Travel, til STANDBY.dk under mandagens USA Travel Show i på Scandinavia-hotellet i København.

Karin Gert Nielsen, direktør for den danske Discover America-komite, der arrangerer USA Travel Show i København, med årets æresgæst, Christopher Thompson, direktør i organisationen Brand USA, der markedsfører USA som rejseland i udlandet. Foto: Preben Pathuel.

Samme meldingerne kom fra andre rejsebureauer under USA-showet: at der måske ikke sættes salgsrekorder, men at der nærmest som normalt fortsat bestilles ferierejser til Nordamerika til for eksempel sommerferien.

Det var 9. år i streg, at Discover America Denmark havde indbudt nordiske rejsebureauer til USA Travel Show. På Scandinavia-hotellet var der 61 leverandører af alt med relation til rejser til USA, for eksempel biludlejning, destinationer, flyselskaber, hoteller og så videre.

Mange af leverandørerne er for eksempel baseret i København, men mange kommer også til København fra USA – på vej til den kæmpemæssige ITB-rejsemesse i Berlin. Årets ITB, der skulle være holdt i denne uge, blev dog aflyst i fredags på grund af frygt for coronavirussen.

Aflysningen betød at tre af de tilmeldte leverandører valgte at blive hjemme i USA. Mange af de øvrige leverandører deltog traditionen tro i kundearrangementer hos sydsvenske Swanson’s Travel, et af Sveriges største rejsebureauer når det gælder USA, og FDM Travels tilsvarende om søndagen, inden de var til USA Travel-show om mandagen.

På årets USA Travel Show i København var der 150 primært danske, men også nordiske rejsebureauagenter på plads for at tale med leverandørerne. Årets æresgæst var Christopher Thompson, direktør i organisationen Brand USA, der markedsfører USA som rejseland i udlandet, dog endnu ikke i Norden.

17.000 færre danske ankomster til USA sidste år
Der var sidste år 1,3 millioner ankomster til USA fra Norden plus de tre baltiske lande – det var 6,5 procent færre i forhold til 2018, eller over 100.000.

Det blev sidste år til 314.000 ankomster fra Danmark, en nedgang på over fem procent i forhold til de 331.000, der rejste til USA i 2018 som turister, erhvervsrejsende, studerende og så videre.

Relaterede artikler:

Virus flytter rejsesalg fra Asien mod Nordamerika

Gratis for rejsebureauer at være i Discover America

Større fald i nordiske rejsende til USA