Utilfreds med bookingselskaber

Direktørerne Sandra Plesner Weinert fra Guldsmeden Hotels, til venstre, og Horestas Katia Knipschildt Østergaard var blandt debattørerne på Stand Bys fokusmøde om den danske hotelbranche. Foto: Preben Pathuel.

Direktørerne Sandra Plesner Weinert fra Guldsmeden Hotels, til venstre, og Horestas Katia Knipschildt Østergaard var blandt debattørerne på Stand Bys fokusmøde om den danske hotelbranche. Foto: Preben Pathuel.

HOTELLER: De såkaldte Online Travel Agents, OTA’er, fik tæv da hotelerhvervet i Danmark, incomingbranchen og travel managers ved fokusmøde hos Stand By debatterede hotelbranchens udfordringer.

Hvad er status for den danske hotelbranche? Det var udgangspunkt for rundbordssamtale, Stand By for nylig havde med aktører i hotelbranchen.

Hotelbranchens økonomi har det generelt skidt. Ifølge rejsebrancheanalytiker Ole Egholm viser de seneste regnskabstal, at de danske hoteloperatører sidste år samlet tabte 787 mio. kr. – til sammenligning fik rejsebureauerne 351 mio. kr. på bundlinjen.

Dette mønster – med generelt underskud hos hotellerne og overskud i rejsebureauerne – har været typisk de seneste år. Mens rejsebureauer generelt er forbi krisen, kniber det stadig for mange af hotellerne.

En udgift for hotellerne er de såkaldte OTA’er, Online Travel Agent. Og OTA’er som Booking.com, Expedia, Hotels.com, Priceline, TripAdvisor og Trivago er ikke populære blandt hotellerne.

”OTA’erne er hotellernes største udfordring, når de skal have 20-30 pct. af værelsesprisen. For mig er Google også en stor røver – vi har brugt formue på at beskytte Guldsmed-varemærket ved Google-søgninger,” sagde medejer og direktør for Guldsmeden Hotels, Sandra Plesner Weinert, ved Stand Bys sammenkomst på Skt. Petri-hotellet i København.

Adm. direktør for Hotel- og Restaurations-branchens arbejdsgiverforening, Horesta, Katia Knipschildt Østergaard, sagde om OTA:

”Vi drøfter i vores europæiske hotelorganisation, HOTREC, hvordan vi via nationale konkurrencemyndigheder får lagt pres på at begrænse OTA’ernes dominans. Det kan være misbrug af deres dominerende stilling ved søgning efter hoteller – eller klausuler om, at hotellerne ikke må sælge værelser billigere end den pris, de har givet OTA’en.”

Paneldeltagerne i Stand Bys sammenkomst var desuden Martin Fuglsang, key account manager i Europæiske ERV, Line Hein, travel manager i Tryg samt Peder Andersen, direktør DIS Congress Service.

Læs hele artiklen i det nye Stand By.