Når man starter for mange nye flyruter og er omringet af flere og flere konkurrenter og lukker mange gode kontakter til agenterne, så skal det gå galt. Det har indtil videre kostet Icelandairs koncernchef jobbet.
Island er strategisk godt beliggende ude midt i Nordatlanten, hvis flytrafikken fra Europa skal have et stop på vej til USA, eller hvis amerikanerne hellere vil den vej over Atlanten med en oplevelse undervejs. Og ikke mindst fordi det generelt er betydeligt billigere end direkte ruter fra de største byer.
Alligevel har det på afstand undret mange, at Icelandair har åbnet stribevis af nye ruter til USA, som afløsere fra dengang det islandske flyselskab var tilfreds med tre destinationer som New York, Washington og Orlando eller Miami.
I dag bliver man næsten stakåndet, når man opremser Icelandairs ruter til mere end en snes forskellige amerikanske byer. Hør blot: Anchorage, Baltimore, Boston, Cleveland, Dallas, Denver, Kansas City, Minneapolis, Newark, New York, Orlando, Philadelphia, Portland, San Francisco, Seattle, Tampa og Washington. Samt i Canada Edmonton, Montreal, Toronto og Vancouver.
Total overkapacitet
Lavprisselskabet WOW air har stort set kopieret Icelandair – blot til lavere priser – og store amerikanske netværksselskaber som verdens største, American Airlines, samt Delta Air Lines er også med. Det samme er United Airlines. Også Air Canada har kastet sin kærlighed på vulkanøen midt i Nordatlanten
Keflavik Lufthavns kapacitet kan ikke følge med. Derfor har der været mange forsinkelser i løbet af sommeren, også for europæiske rute-og lavprisselskaber.
Nu ser vi de første konsekvenser af den totale overkapacitet. Hvorfor tror flyselskaberne for eksempel, at Texas og Island skal være som forbundne kar? American Airlines med daglige forbindelser fra Dallas, og WOW air tre til fire gange om ugen og Icelandair med det samme. Er der så mange cowboys i Texas, som gerne vil holde ferie i Island for at se nærmere på hestene i Connemare-distriktet?
De brænder sig i den islandske lava
Det kostede koncernchefen for Icelandair jobbet på grund af den kraftige tilbagegang i det økonomiske resultat for første halvår af 2018. Endnu ved vi ikke om flyselskaber som American og Delta brænder fingrene i den islandske lava i sommer. En sommer, der vejrmæssigt har været elendig på øen, men det gør de sikkert.
Hjemme i Reykjavik er der flere eksperter, der mener, at den forholdsvis nye stab i Icelandairs ledelse har lavet alvorlige fejl. Ikke fundet en tilpasning af selskabets rutetrafik til Europa og den anden vej til USA.
For mange turister
Hvis den kabale ikke går op, går det rent galt. Også på landjorden, hvor Reykjavik er ved at svømme over med turister. Langt mere end hvad infrastrukturen kan klare.
Et netværksselskab, som Icelandair skal have en god balance mellem det direkte salg og agenternes loyalitet, som bygges op gennem menneskelig kontakt.
Som en analytiker siger ”Icelandair har ikke passet godt nok på agent-og turoperatørsalget. Det gør man ikke, når man på det nærmeste nedlægger sine salgskontorer i København, Frankfurt, Helsingfors, Paris og Boston.”
Det forlyder endda, at grunden til at der fortsat er folk tilbage på kontoret i København, skyldes en langvarig lejekontrakt, som man ikke kan komme ud af.
Der har været fuld fart på online-salget i bedste Ryanair-stil, som WOW air også udnytter i fulde drag og konstant presser priserne ned.
Mange af de store europæiske flyselskaber har endnu et agentsalg på mellem 70 og 80 procent, blandt andet begrundet i forretningstrafikken. Selv om der er ved at ske en opløsning på den front.
Tyndere trafik næste år
For forretningsfolk er direkte ruter det helt afgørende. Så kan turisterne for deres skyld lave lige så mange stopovers i Island og bade i Den blå Lagune, så meget de lyster.
Icelandair skal nok klare sig. Det har de altid gjort, men ingen skal blive forbavset, hvis den nye ledelse igen lægger vægt på en mere personlig kontakt med kunderne. Næste års sommertrafik via Keflavik til og fra Europa mod Nordamerika, kommer nok til at se noget anderledes og tyndere ud end i år. Både for Icelandair og for konkurrenterne.