Christian Adamsen, administrerende direktør Rejsemagasinet Vagabond, der er arrangør af Kvalitetsrejser i Øksnehallen. (Privatfoto)

Vagabond-direktør: Ingen skal lukrere på vores succes

Rejsemagasinet Vagabond, der afholder rejsemessen Kvalitetsrejser i Øksnehallen, opfordrer til boykot af pressefrokost med Småland-Öland.

Til oktober er det 15. gang, at rejsemessen Kvalitetsrejser i Øksnehallen gennemføres. Et arrangement med omkring 17.000 besøgende, 200 udstillere og hele seks foredragssale, hvor forbrugerne kan blive inspireret til at tage på oplevelser ud i den store verden.

Arrangøren af Kvalitetsrejser i Øksnehallen er Rejsemagasinet Vagabond ApS, og selskabets direktør Christian Adamsen konstaterer, at der i stigende grad er virksomheder, der forsøger at lukrere på succesen uden at bidrage.

“Det er typisk mindre nystartede rejsebureauer, som køber en entrébillet og går rundt og deler deres brochurer ud blandt publikum, og hvert eneste år beder vi dem pænt om at pakke deres ting sammen og gå hjem. Vi forstår dem egentlig godt, men det giver dem ikke ret til at kapitalisere på andres indsats uden selv at yde et bidrag, og de pakker altid sammen, når vi beder dem om det, så de ved jo godt at den er gal,” siger Christian Adamsen.

Pressefrokost og workshop på samme tidspunkt
Forud for den kommende udgave af rejsemessen, der afholdes fredag den 19. til søndag den 21. oktober, har Småland-Ölands turistbureau via Ehrenberg Sørensen Kommunikation inviteret til “pressefrokost og mingle” den 19. oktober klokken 12.30 til 14.00. Det er på samme tidspunkt, hvor arrangørerne afholder en BtB-workshop fra kl. 13.00 til 15.30. Det er derfor faldet Christian Adamsen for brystet, at det svenske turistsamarbejde forsøger at udnytte, at mange rejsejournalister er samlet til rejsemessen.

“Vi ringede straks til den ansvarlige hos  Ehrenberg Sørensen Kommunikation den 23/8 og bad dem om, enten at ændre på datoen, eller deltage i vores BtB-workshop på lige fod med andre, så vi kunne skabe et bedre fælles resultat,” fortæller Christian Adamsen.

Ehrenberg Sørensen Kommunikation svarede via en mail til Christian Adamsen, som STANDBY.dk har fået en kopi af.

“Jeg har vendt vores samtale på kontoret, og det viser sig faktisk, at vi i foråret har forelagt Småland-Öland muligheden for at leje stand på rejsemessen, men prisen er desværre langt over deres budget. Idéen med setup’et er at møde de travle rejsejournalister, hvor de er. Den idé, har vi fået positiv respons på fra journalisterne, der værdsætter muligheden for at nå mere. Hele tanken beror på service, og vi forsøger ikke at træder nogen over tæerne,” skriver kommunikationsbureauet.

Opfordrer til boykot
Det svar fik tilsyneladende Vagabond-direktøren op i det røde felt, og i en svarmail til Ehrenberg Sørensen Kommunikation kalder Christian Adamsen fremgangsmåden for en “parasitær adfærd”.

“Fra mit synspunkt er det blot endnu et smart forsøg på at lukrere på vores succes. Vi vil skrive ud til de journalister / partnere / produktionsfolk / udstillere m.m. som vi kender og forklare dem at vi ikke bifalder den parasitære adfærd, som Småland-Öland udviser, i samarbejde med jer, og at de blot lukrerer på andre firmaers hårde arbejde og dedikerede indsats.”

Rejsemagasinet Vagabond udsender senere i dag en skrivelse til alle udstillere med opfordring til ikke at deltage i den omtalte pressefrokost, og det ærgrer naturligvis Ehrenberg Sørensen Kommunikation.

”Som udgangspunkt er jeg ked af, at det fremkalder denne reaktion. Vi er medlem af Danske Rejsejournalister og har et tæt samarbejde med dem. Det er vel ikke sådan, at man ejer København, fordi man har en stor begivenhed i byen. Ved Modeugen i København et det kutyme, at der også foregår sideløbende begivenheder,” siger Tina Baungaard-Jensen, der er  kommunikationsbureauets ansvarlige for PR i Danmark og Sydsverige.

”For vores vedkommende handler det ikke om at lukrere på nogen men at yde en god service til rejsejournalister, der kan deltage i så mange arrangementer som muligt Men vi tager klart afstand fra den præmis, at vi snylter på noget.”

 

Relaterede artikler:

For få besøgende til aktiv feriemesse

Klar til aktiv feriemesse i København

Københavns rejsemesse satte ny rekord