Koncernchef Dorte Krak står i spidsen for Københavns største hotelgruppe, Arp-Hansen. (Arkivfoto)

‘Vi skal undgå priskrig, men jeg er ikke skræmt’

7´eren: En stigning på op imod 50 procent af hotelværelser i København de kommende år, gør ikke adm. direktør Dorte Krak fra Arp-Hansen Gruppen nervøs. Det gør Airbnb heller ikke.

Når man som administrerende direktør i Arp-Hansen-kæden, Dorte Krak, næsten hver dag man står op hører om et nyt hotel på vej i København, skræmmer det så ikke. Der kommer 40 til 50 procent flere værelser de nærmeste år. Er der virkeligt behov for det?

”Der er ingen tvivl om, at København og alle dens aktører står med en særlig udfordring med den megen ny kapacitet i de kommende år. Det giver dog også en masse muligheder – både qua, at der kommer nye aktører til byen med spændende og nyskabende koncepter, men også at flere hotelværelser bringer København op i en anden liga som hotelby.

Vi kan huse endnu større begivenheder, og med den rekordhøje belægning København har oplevet de seneste par år, omkring de 78 procent, kræver det faktisk ny kapacitet for, at vi kan trække flere gæster til byen. Så det er hønen og ægget, men det er klart, at det vil være sundest for både de eksisterende aktører og de nye, der træder ind på markedet, at byen kan absorbere den udvidede kapacitet på fornuftig vis. Det vil sige uden, at der udløses priskrig. Så nej – jeg er ikke skræmt.”

Infight med Airbnb
Hvordan har du det med truslen fra Airbnb. Betragter du dem som konkurrenter? 

”Airbnb er kommet for at blive og er helt sikkert for mange rejsende et sandt alternativ til hotel. Netop den føromtalte høje belægning og dermed også det relativt høje prisniveau i København, har helt sikkert været med til at flere gæster, der traditionelt ville have overvejet og valgt hotel, i de seneste par år har valgt at søge Airbnb-indkvartering. Byens hoteller har så at sige ikke haft plads til dem.

 Vi har jo netop i de seneste år set en rekordhøj belægning i København, hvorfor det vil være lidt skævt at sige, at privat indkvartering og Airbnb, er en konkurrent som sådan. Når det så er sagt, har vi belært af de netop boomende overnatningstal for Airbnb, – der i runde termer svarer til cirka 25 procent af hotelovernatningerne i byen – valgt i Arp-Hansen Hotel Group at gå i infight med Airbnb på den konstruktive måde.

Ikke ‘if you can beat them, join them’, men mere taget ved lære af, hvad det er for elementer ved Airbnb-overnatning, som en gæst savner eller søger på hotel – udover, at prisen særligt for familier, er mere attraktiv, hvis man selv vil lave en del af arbejdet og måske også få en mere sekundær beliggenhed.”

I har ingen femstjernede hoteller iblandt jeres 12 hoteller i København. Hvorfor ikke?

”Det er rigtigt at vores hostel og hoteller er officielt rated fra 2-stjernet til 4-stjernet superior i henhold til Hotelstars Union-klassifikationen. Men et hotel som 71 Nyhavn Hotel, der jo netop er blevet totalrenoveret, bliver af flere af vores kunder vurderet som femstjernet. Kundens stemme vejer tungest i vores ører – så jo, vi dækker hele paletten fra eksklusiv lavpris til absolut luksusklasse.”

København og Aarhus – ikke mere
Du har jo godt hørt om det såkaldte Udkantsdanmark. Du er selv medlem af bestyrelsen på Ruths Hotel i Skagen. Hvorfor er Arp-Hansens hoteller ikke i provinsen, bortset fra et enkelt hotel i Aarhus?

”Skomager bliv ved din læst” – har jeg lyst til at sige – kombineret med vores købmandskab. Så længe vi kan finde og udvikle nye projekter i de byer, vi bilder os ind, at vi kender og forstår, nemlig København og Aarhus, så har vi ingen ambition om at prøve kræfter med andre destinationer. Vi har valgt at have hele paletten af hotelprodukter og diversificere os på den måde fremfor geografisk.”

Det kinesiske marked
Hvis det er rigtigt, at København er en dyr by at besøge og bo i som turist. Hvad er så det største problem, hotelpriser eller restaurantpriser?

”Det høje generelle omkostningsniveau – og dermed også prisniveau – i Danmark har alle dage været en præmis, som vi må leve med. Øvelsen er at sikre, at vi giver vores gæster ‘value for money’, og her er udvikling af hele værdikæden lige fra inden ankomst til afrejse i lufthavnen igen det, vi alle bliver målt på. Dermed er det svært at pege den ene del ud for den anden.

Jeg vil hellere vende det rundt og sige, at vi med den meget nye kapacitet, der kommer til København, formentlig vil kunne tiltrække – ja dels de føromtalte Airbnb-gæster,  dels åbne endnu mere op for mere prisfølsomme markeder og segmenter. Jeg kan meget vel se, at det kan være kimen til at få hul på det kinesiske markedspotentiale for alvor i de kommende år.”

Plads til forbedring
Er den service, som gæsterne møder i hoteller og restauranter i Danmark god nok? Hvis du mener ja, hvorfor hører vi så meget om den manglende service?

”I min verden er der ikke noget der hedder ”godt nok”. Vi kan altid blive bedre – både som helhed og som individuelle forretninger. Vi arbejder i Arp-Hansen Hotel Group målrettet på hele tiden at forbedre vores serviceleverance – selvfølgelig inden for de rammer, vi nu engang kan her i landet med den omkostnings- og lønstruktur, der er. Fokus er at vi som branche skal blive ved med at gøre os interessant for de dygtige medarbejdere – både de der er uddannet og opvokset i branchen, men også fra andre fag.”

Fortæl de unge bedre om jobs
Hvorfor vil danske unge, som jeg forstår fra dine kolleger, ikke uddannes som kokke og tjenere?

”Unge danskere har så mange muligheder i dag, at vi som branche har en opgave i at gøre os ‘lækre’, når der skal vælges på jobhylden og karrierevejen. Nu spørger du en gammel hotelrotte som mig, – så jeg mener jo selvfølgelig, at det er den sjoveste og mest interessante branche, der findes.

Jeg tror, at udfordringen ligger meget i, at vi skal være bedre til at fortælle om de mange muligheder, der er i netop vores fag, og at branchen – til forskel for 20 år siden – er blevet langt mere professionel og giver flere muligheder for uddannelse og karriere, end man måske traditionelt har forbundet branchen med.”