ANKENÆVNET: ”Når øjnene er mætte, byder vi på Michelin for maven”, lyder det i omtalen af en trekking rejse: ”Italien gastronomi og vandring” i Abruzzo. Ingen stjerner for det initiativ, hverken fra klageren eller fra Michelin.
Af Ejvind Olesen
Det ville næsten være for let at begynde at tale om Farmor mad i en sag, som er afgjort i Rejse Ankenævnet. Fordi den absolut ikke drejer sig om stegt flæsk og persillesovs, men om gastronomiske retter med Michelin stjerner som baggrund.
Stjerner som kun fandtes i rejsebureauets omtale og derfor resulterede i en ankenævnssag, hvor klageren købte en trekking rejse lydende på gastronomi og vandring i Italien for 14.400 kr. i otte dage. Det resulterede i et krav om kompensation fra klageren svarende til ”Hele eller væsentlige dele af rejsens pris.”
Kunden købte en rejse til 14.400 kr. ”Italien-Gastronomi og Vandring”. Vandring var der nok af, men det kneb med gastronomien.
Først og fremmest bør der selv i en ankesag være et plus til Viktors Farmor for at have et så spændende produkt i sit udbud. Når man selv har fejret en halv snes ferier i området ved Adriaterhavet, ganske vist for rigtigt mange år siden, ved man hvad der bydes på, også af gode restauranter med italiensk gastronomi, når det er bedst (også uden Michelin).
I den nævnte sag var der ingen undskyldning. Når man i sit program skriver, at der spises på mindst to Michelin stjerne restauranter, og der ingen stjerner er, gør det afgørelsen forholdsvis let for Ankenævnet. Michelin har ganske vist været forbi og anbefalet, men uden at give stjerner, men nøjes med en kniv og en gaffel. Til hverken fisk eller lokale rådyr. Der findes både hav, skov og nationalparker i Abruzzo – et par hundrede kilometer fra Rom.
Klageren har sat sig godt ind i området. ”Hvis vi skulle have været på Michelin restaurant med stjerne, ville det hver gang have kostet tre timers transport frem og tilbage.”
På et vist tidspunkt i et ping-pong mellem bureauet og kunden skriver Viktors Farmor: ”Hvis vi var blevet gjort opmærksom på, at restauranterne ikke havde stjerner, men kun var med i selve Michelin guiden, så kunne vi have nået at booke pladser på stjerne restauranter, inden gruppen tog hjem.”
Her er det så klageren, åbenbart med bedre kendskab til Michelin guiden end bureauet, anfører at det ville have kostet tre timer i transport.
Ankenævnet har formentlig ikke været så meget i tvivl og fastslår i sin kendelse: ”I løbet af syv dage er der to besøg på lokale restauranter med Michelin stjerner, og bureauet har erkendt, at de to besøgte restauranter var nævnt i Michelin-guiden, men ikke havde fået tildelt stjerner, finder Ankenævnet, at rejsen har været behæftet med mangler, der berettiger til nedslag i rejsen pris.”
Nedslaget fastsættes til 2.000 kr. Herfra fratrækkes 1.000 kr., som bureauet selv har udbetalt som kompensation til kunden.
Det er vel næppe mange retter man får på en Michelin stjernerestaurant for det beløb – men alligevel kan man godt lære lidt af forløbet.
Hos Viktors Farmor kan man roligt bebrejde sin italienske agent den manglende viden om Michelin restauranter i Abruzzo.