Privatejede tjekkiske RegioJet håber næste år at åbne togrute mellem Tyskland og Ukraine. Wikipedia-foto: PetrS.

Vil køre passagertog mellem Tyskland og Ukraine

RegioJet, Centraleuropas største privatejede jernbaneselskab, planlægger fra slutningen af næste år direkte togruter fra flere tyske byer mod Ukraine. RegioJet kører allerede togruter i fem lande.

Er den russiske krigsførelse i Ukraine forbi om et års tid, så vil tjekkiske RegioJet køre de påtænkte ruter mellem Tyskland og Ukraine via Polen.

Der planlægges i første omgang to forbindelser, fra Berlin til Kyiv, samt fra Hannover ligeledes til den ukrainske hovedstad.

Hjemmesiden RailTech skriver, at RegioJet vil starte de mulige ruter mellem Tyskland og Ukraine i samarbejde med det statslige ukrainske jernbaneselskab, Ukrzaliznytsia.

Radim Yanchura, grundlægger og ejer af RegioJet, der også har en række europæiske fjernbusruter, siger i et interview med Forbes Ukraine: ”Ved udgangen af 2024 planlægger vi markante udvidelser af vores betjening af Ukraine. Vi forventer på det tidspunkt, at passagerstrømmen mellem Tyskland og Ukraine vil vokse til 500.000 rejsende om året.”

Han siger at der allerede i dag er op til 30 daglige langrutebusser alene fra Tjekkiet til Ukraine.

Indirekte togrute til Ukraine
RegioJet kører allerede tog i udover Tjekkiet også Polen, Slovakiet, Tyskland og Østrig. Det er også muligt at køre med RegioJet-tog til Ukraine.

I øjeblikket kører RegioJet sine tog til polske Przemyśl, tæt på den polske grænse til Ukraine. Herfra overtager de ukrainske statsbaner, Ukrzaliznytsia, passagerer der vil videre til ukrainske destinationer.

CNN skrev tidligere i år, at RegioJet var involveret i det belgisk-hollandske samarbejde European Sleeper mellem Bruxelles via Amsterdam og Berlin til Prag.

European Sleeper er et samarbejde med RegioJet, der allerede kører dag- og nattog i Central- og Østeuropa. Sleeper tilbyder egentlige sovevogne, liggevogne og togvogne, hvor sæderne kan lænes tilbage.

 

Relaterede artikler:

Kan ikke garantere sikkerheden for ekstremturister

Ryanair vil investere 20 milliarder i Ukraine efter krigen

Greenpeace: Togrejser ofte dobbelt så dyre som flyet