Kinesiske turister ved Triumfbuen. (Foto: Mika Baumeister Belvera Partners | PR)

Vil trække kinesiske turister tilbage til Europa

Antallet af turister fra Kina i Europa er fortsat et godt stykke efter 2019-niveauet, og derfor skal der gøres en indsats for at få dem tilbage. En del af turisterne besøger flere lande på samme rejse.

Regeringer verden over havde forskellige tilgange til håndteringen af COVID-19-pandemien og hvor lang tid, der gik, inden de indførte restriktioner atter blev udfaset. Mange lande i Europa lempede dem eksempelvis tidligere, end tilfældet var i en del asiatiske lande. Heriblandt Kina.

Styret i det folkerige land anlagde en nultolerancepolitik over for COVID-19, og det var først i begyndelse af i år, at man begyndte at fjerne de tiltag, der skulle sikre, at smitten ikke løb løbsk. Det betyder dog, at Kina ikke er lige så langt i genopretningen af både den ind- og udgående trafik, som man er på andre markeder.

Til næste år vil European Tourism Association (ETOA), der er en brancheorganisation for rejsearrangører i Europa med 1.100 medlemmer, sammen med European Travel Commission (ETC) – hvis medlemmer er de nationale turismeorganisationer såsom VisitDenmark – derfor drage til Kina for at markedsføre Europa over for landets rejsebranche.

Vil være til stede på ITB
Indsatsen starter den 24. maj næste år, når ETOA endnu en gang afvikler arrangementet China European Marketplace, hvor europæiske rejsearrangører får mulighed for at mødes med kinesiske outbound-aktører. Arrangementet finder sted i Shanghai.

Nogle dage senere fortsætter indsatsen. Det sker den 27. maj, når den kinesiske udgave af rejsemessen ITB går i gang. Den varer indtil den 29. maj, og i disse dage vil ETC have en messestand, som skal benyttes til at promovere europæiske destinationer over for deltagerne.

De to organisationer oplyser, at den fælles markedsføringsindsats i Kina afspejler det potentiale, som de begge ser i at få kinesiske turister til igen at rejse til Europa i takt med, at rejsebranchen i landet gør fremskridt med genopretningen efter de hårde år under pandemien.

Nøjes ikke altid med ét land
Tom Jenkins, der er administrerende direktør for European Tourism Association, fortæller, at organisationens medlemmer allerede melder om gode takter i udviklingen.

”Alle der har investeret i det kinesiske marked ved, at de seneste fire år har været magre. Vores medlemmer forventer dog, at genopretningen vil være på 50 procent af 2019-niveauet, inden 2023 er omme, og derefter ventes efterspørgslen at accelerere.”

”Mange regner med, at Kina vil være tilbage på niveauet fra før pandemien i 2025 eller 2026, og det vil være fundamentet for drøftelserne under China European Marketplace.”

Den administrerende direktør for European Travel Commission, Eduardo Santander, hæfter sig ved det potentiale, der ligger i, at en del kinesiske turister ikke nøjes med at opholde sig i et enkelt land, når de holder ferie i Europa.

”Kina er blandt de mest betydningsfulde langdistancemarkeder i Europa, og genopretningen i efterspørgslen herfra er vigtig for den europæiske turismebranche. De kinesiske turister, som tager til Europa, besøger nemlig ofte tre eller flere lande i løbet af deres rejse.”


Relaterede artikler:

Thailand må kigge langt efter kinesiske turister

Kina åbner for grupperejser til endnu flere lande

VisitDenmark håber allerede i år på kinesiske turister