Visby på Gotland. (Foto: Olof Segerberg | Destination Gotland | PR)

Vil tiltrække tre gange så mange danskere

Efter en stigning i antallet af danske besøgende og overtagelsen af færgeruten mellem København og Oslo skruer Destination Gotland samt ejeren Gotlandsbolaget nu op for indsatsen her til lands.

Meget har forandret sig siden dengang, hvor det var Valdemar Atterdag og ikke kong Frederik 10., der sad på den danske trone. Det ses blandt andet ved at Gotland har skiftet hænder således, at øen i Østersøen ikke længere er dansk men derimod svensk.

Det tyder dog på, at danskerne ikke har glemt Gotland i de århundreder, der er gået siden, at den atter blev svensk. De senere år er der nemlig blevet registreret en øget interesse blandt danske turister, der vælger at besøge øen.

Ifølge Destination Gotland er mængden af gæster fra andre lande, der tager til Gotland, samlet set steget med 0,2 procent siden 2019, men hvis man kigger isoleret på danske rejsende, er der tale om en stigning på henved 30 procent. Fra 2023 til 2024 blev antallet øget med ni procent.

Skal markedsføres mere
Udviklingen i tallene har ført til, at Destination Gotland nu anser Danmark som et af de mest lovende markeder, og det ønsker man at kapitalisere på. Ambitionen er, at antallet af danske gæster skal tredobles i løbet af de næste tre år.

Den drøm vil organisationen blandt andet gøre til virkelighed ved hjælp af en intensiveret markedsføringsindsats i Danmark. Det er første gang, at man prøver det, forklarer Adam Jacobsson, der er salgs- og markedschef hos Destination Gotland.

”Gotland har ikke tidligere gennemført en fokuseret indsats for at tiltrække danske turister, men det vil vi lave om på. Vi ser en klar stigning i interessen fra Danmark, og det er noget, vi vil bygge videre på,” lyder det.

Vil være det svenske Bornholm
At indsatsen nu skal øges, hænger også sammen med, at Gotlandsbolaget, der ejer Destination Gotland, sidste år overtog DFDS’ færgerute mellem København og Oslo.

Det styrker rederiets tilstedeværelse i Danmark og gør det oplagt at fokusere mere på at tiltrække danske rejsende, forklarer Destination Gotland, der mener, at øen kan appellere særligt til danske familier, par og outdoor-entusiaster.

Den overordnede plan går ud på, at man vil forsøge at positionere øen som Sveriges pendant til Bornholm.

”Vi er allerede kendt for vores festivaler, middelalderuge og de naturskønne strande, men vi vil gerne sikre, at danskerne får øjnene op for det fulde spektrum af oplevelser på øen – fra gourmetrestauranter til vildmarkseventyr,” tilføjer Adam Jacobsson.


Relaterede artikler:

Her er de nye farver til Oslo-København-færgerne

Ny ejer vil istandsætte skibe på dansk færgerute

DFDS sælger sin ikoniske danske færgerute