Queen Mary 2 i New York, i morgen, tirsdag, kan oceanlineren ses ved Helsingør. Foto: Cunard Line.

Vild med dans om bord på ”Queen Mary 2”

De gamle britiske traditioner lever i bedste velgående, når verdens største oceanliner i morgen, tirsdag, ankrer op foran Kronborg. Der er blandt andet professionelle dansere om bord, som skal tage sig af enlige damer i Grand Ballroom.

Dans er ikke den disciplin, jeg gennem livet har scoret de fleste points på. Jeg har heller aldrig været tæt på Vild med Dans, men jeg kender nogen, der har. Derfor havde aftenen også min store interesse, da jeg sejlede med ”Queen Mary 2”, verdens største og hurtigste oceanliner (op til 30 knob i timen) over Atlanten fra New York til Hamburg.

Om formiddagen kunne man lære at danse. Det havde jeg ikke tid til. Om aftenen var der stort festbal med 12-mands Glenn Miller-orkester og det rigtige modeklædte publikum, som det sig hør og bør, når der spilles op til Ascot Ball (mange husker måske My Fair Lady) eller Black & White Ball, som der stod på programmet.

Vel var jeg ikke Fred Astaire, men jeg har deltaget i mange baller i forsamlingshuse og altid ment, det var synd for de piger, som ikke blev budt op.

Den situation har man forudset på ”QM 2”. Derfor er der hyret et antal professionelle herrer (i reglen pensionerede RAF-officerer), som har nogle helt bestemte regler, de skal følge.

De skal byde enlige damer op. Ofte er det ældre og nogle meget ældre. De kender til gengæld reglerne og sætter sig hver aften på de forreste stole i lokalet, og venter på de såkaldte ”gentlemen host.”

Ingen svinkeærinder
I en pause fik jeg en snak med en af de herrer, som har skilt på jakken, “Professionel Dancer.”

”Jeg ved, hvad min opgave er. Jeg må ikke byde nogen op, som er i selskab med andre. Jeg må ikke indgå nærmere bekendtskab. Og slet ikke efter vi har forladt lokalet. Det er fyringsgrund,” sagde han, som i to år havde sejlet med QE 2 på flere transatlantiske sejladser.

Jeg bemærkede, at du dansede flere gange med den samme yngre dame. Må du godt det?

”Ja, når hun fortsat er alene, men vi skal være opmærksomme på, at ingen sidder for længe uden at blive budt op. Vores navneskilte gør også, at damerne straks er klar over, at vi er ansat til jobbet. Der er ikke plads til misforståelser eller svinkeærinder. Men generelt tror jeg nok, vi er ret populære. Jo, jeg har set filmen. Den var morsom og godt lavet, og så er det faktisk kun 20 år siden den havde premiere.”

Vi vidste begge, hvad vi talte om. Filmen fra 1997 ”Svindlere til søs” med Jack Lemmon og Walter Matthau, som snyder sig til jobs som professionelle dansere på et stort krydstogtskib og selvfølgelig bryder alle regler. Jack Lemmon tager med en nydelig dame til hendes kahyt – og bliver natten over. Det viser sig, at hun er hemmelig ejer krydstogtskibet!

British High Tea
Nu har de 2.500 passagerer i morgen, tirsdag, i Helsingør andet at tænke på end at danse. De skal i land og til København. Måske nogle når tilbage til British High Tea om eftermiddagen, hvor der i Ballroom serveres scones, sandwich og småkager. ”Do You feel British?”

Der er af naturlige grunde flere dage man ikke ser land på turen over Atlanten. Derfor er der masser af underholdning, levende musik og spændende foredrag. På min tur var den kvindelige forfatter af bogen om Diana med. Hendes foredrag trak mange tilhørere. Det samme gjorde hendes mand fra chefredaktionen på avisen New York Times.

Ægte caviar hver dag
Når passagererne sejler ud med små både fra kajen i Helsingør og igen er om bord hen under aften, venter et bugnende aftenprogram.

For gæsterne på Queens Grill, den fineste klasse, som bestemt ikke har noget med Webers Grill at gøre, venter et menukort med foie gras, ægte caviar og for eksempel And a la Orange eller irsk lam, som flamberes ved bordene, hvor der er frit valg af andre udsøgte retter.

Bagefter er der store Broadway-shows i teatret med plads til 1.000 tilskuere, som senere kan aflægge besøg i en pianobar, en bar med jazztrio og et anden med caribisk orkester. Og slutte dagen med de trætte ben fra turen i København i diskoteket med en professionel dj.

Måske ”kan man tage hunde med ind i himmelen?” Vi ved det ikke. Men kan man ikke undvære Fido, kan man i hvert fald få den med til et bestemt område på ”QM2” til turen over Atlanten.

100.000 kroner per person
Hvad koster hele QM2-herligheden? Et væld af forskellige priser, oplyser den danske generalagent Bella Vista Travel. Billigste netop nu ligger på 5.800 kroner per person for syv dages transatlantisk sejlads med fuld forplejning i store restauranter, underholdning og shows. Derefter er der en lang række trin, indtil man når op til den allerdyreste 100.000 kroner per person i toetages suite med al tænkelig luksus i de syv dage. Butleren står klar med champagne 24 timer i døgnet.

Mens Kronborg forsvinder i det fjerne, sættes kursen mod Southampton, hvorfra oceandamperne i årtier har sejlet mod USA med stribe af berømtheder om bord. Næsten altid med succes. Titanic som en ulykkelig undtagelse.

Hils fra Helsingør i New York.

x

Læs Også

En gallup om miljø og flytrafik giver næppe hele sandheden

Så ruller debatten igen om CO2 med flyvning og oksekød i hovedrollen. Men skal vi tro på svarene?

Sådan kan man også beskrive et kælderværelse

”En værelsestype med nedsænket udeplads, hvor udearealerne kan virke mørke,” blev en ubehagelig overraskelser for familie med TUI på Rhodos.

Open Skies har åbnet en ladeport til problemer for flyselskaberne

Når man har levet det meste af sit liv i monopoltiden, skal ingen få mig til at ønske den tilbage. Men nu er gryden ved at koge over. Hvis vi ikke kan administrere frihed, kan den være forbi, før vi aner.

Sommer i Danmark 2020

Erhvervslivet bøjer sig for krav fra HK om siesta landet over. Kokke og tjenere har accepteret, at restaurant- og hotelkøkkener i denne sommer har åbent til midnat. Lars Larsen har indrettet campingplads på golfbanen i Himmerland. Flere landmænd går over til vinavl.

Undskyld, hvad var navnet?

Hvad hedder mit flyselskab, hvorfor skifter mit hotel navn, og hvor kører min hybrid af en togbus egentlig hen? Spørgsmålene er mange i denne sommer, og det går næppe i længden.

Hvornår er det flyselskabets skyld?

Ryanair er værst, men andre følger godt med, og det er uværdigt, hvis passagerer efterlades på ubestemt tid i en lufthavn i vores moderne verden, uanset hvad grunden måtte være.