Vinterplan: Thai 25 gange til Thailand, SAS kun tre

SAS gearer vældigt ned på ruten til Bangkok, mens Thai går den modsatte vej og bliver dominerede på antallet af ugentlige afgange mellem Skandinavien og Thailand i vinterens højsæson.

Engang var SAS førende på ruteflyvning mellem Skandinavien, primært København, og Bangkok. Nu er billedet vendt totalt. I sommer flyver SAS slet ikke på ruten, og når vinterplanen træder i kraft til november, og SAS genoptager flyvningen, bliver det med stærkt reduceret plan, helt ned til tre gange om ugen.

Traditionelt kan businesstrafikken ikke bruge tre ugentlige afgange til ret meget, og SAS har ved flere lejligheder oplyst, at man ikke kan få økonomi i at flyve turister til det populære ferieland. Derfor undrer det nogen, at man overhovedet vælger den afkortede mulighed i stedet for at bruge flyet på andre ruter.

Nu er kendsgerningen, at Thai flyver dagligt fra København, Oslo og Stockholm til Bangkok. Hertil komme to ugentlige fra København til Phuket og to fra Stockholm. I alt 25 ugentlige afgange. I sandhed et trafikprogram, der vil noget.

Til gengæld er SAS skrumpet ind til færre ugentlige afgange end de større charterselskaber. Der er ganske vist indgået en bred codeshare aftale med Thai af hensyn til bonuskunderne, men det tæller ikke som indtægter for det skandinaviske selskab.

Det satser man så til gengæld på, at joint venture aftalen med Singapore Airlines skal gøre. En aftale som er en nyskabelse med muligheder, om end den begynder betydeligt svagere end forventet med kun seks ugentlige afgange mellem København og Singapore, og indtil videre slet ingen mellem Stockholm og Singapore.

Netop nu kan man konstatere, at det er Thai Airways, der er i offensiven.