På det virtuelle Nordic Virtual Travel Fair kunne tilmeldte rejsebureauagenter møde 27 leverandører af turismeydelser. Besøget på messen så for eksempel sådan ud. Illustration: Aviareps.

Virtuel rejsemesse viste ny måde at kommunikere på

GSA-virksomheden Aviareps havde 200 rejseagenter til Nordic Virtual Travel Fair, hvor det blev til 2.000 interaktioner. Næste år planlægges virtuelle sammenkomster og håbes på fysiske events.

Aviareps måtte i år under coronakrisen udskifte sit fysiske nordiske roadshow for rejsebranchen i fire nordiske hovedstæder med et virtuelt 3D-show, der blev afviklet over to dage i sidste uge.

Ved roadshowet sidste år kunne rejsebureauagenter fysisk møde en lang række af de turismevirksomheder, Aviareps repræsenterer i for eksempel Norden.

I stedet måtte man i år nøjes med et Nordic Virtual Travel Fair, der havde tilmelding fra omkring 200 nordiske rejsebureauansatte. De tilmeldte fik log-in til det virtuelle roadshow, der til forveksling lignede en fagmesse med stande, fotos, brochurer, mulighed for at booke møder og udveksle visitkort og meget mere.

I alt blev det til 2.000 såkaldte interaktioner mellem de 27 udstillere og de besøgende på Aviareps Nordic Virtual Travel Fair, oplyser GSA- (General Sales Agent) virksomheden i en pressemeddelelse.

Få nye kontakter og vedligeholde de gamle
Tapani Kauhanen, nordisk direktør for Aviareps Nordic, siger i pressemeddelelsen:

”Nordic Virtual Travel Fair var et spændende og udfordrende projekt for vores team, da det var første gang, vi arbejdede på et virtuelt messe-projekt. Vores oprindelige plan var at arrangere vores nordiske årlige roadshow IRL (In Real Life), men på grund af coronakrisen måtte vi inden for en måned overføre projektet til en virtuel begivenhed.”

Aviareps nordiske chef siger også, at begivenheden ikke var så forskellig fra en fysisk, live begivenhed eftersom teknologien fungerede godt.

”Hovedmålet for rejsemessen var at opnå nye kontakter og vedligeholde de gamle. Desuden var det interessant, at nogle destinationer er meget aktive i at fremvise deres produkt på markedet, hvilket øger deres chance for at vokse og øge markedsandele og salg i et længere perspektiv. Det ser ud til, at markedsføringsaktiviteterne selv i denne tid med covid-19 stadig vil blive belønnet senere,” siger Tapani Kauhanen.

Vi ser frem til igen at mødes personligt
En af udstillerne på Nordic Virtual Travel Fair var det nationale ungarske turistbureau, HTA, Hungarian Tourism Agency. Herfra siger Dalma Horvath-Ibolya i pressemeddelelsen fra Aviareps:

”Jeg er glad for, at Aviareps Nordics ikke annullerede deres årlige roadshow, men tilpassede sig og kom på den gode idé om en virtuel messe. De med udstillere på standen, der repræsenterer Ungarn som turistdestination, havde travlt med besøgende, vi havde gode virtuelle møder. Vi ser frem til personligt at møde alle næste år, så vi kan nyde et dejligt glas ungarsk vin.”

Relaterede artikler:

Mange variationer for turismen efter coronakrisen

Rejsebranchen kan møde mange leverandører online

Nyt roadshow til rejsebranchen tiltrak 50