VisitDenmark får mere ud af investerede penge

TURISME: Når det lykkedes VisitDenmark at skabe markante resultater i 2016, skyldes det bl.a., at ekstra investeringer i markedsføring gav den nødvendige gennemslagskraft, hedder det i VisitDenmarks årsberetning. Tyskland er suverænt Danmarks største marked for udenlandske turister.

Hvis man i 2016 investerede én krone i VisitDenmarks markedsføring, skabte det meromsætning i Danmark på 48 kr. Det er et markant løft fra 2015, hvor tallet var 15 kr., lyder det fra VisitDenmark.

Den primære årsag er, at VisitDenmark i 2016 fik en ekstraordinær bevilling på to gange 10 mio. kr., som blev gearet med 8,2 mio. kr. fra partnere, hvilket gjorde det muligt at køre en stor TV-kampagne på dansk turismes største marked, det tyske.

Ca. to ud af tre årlige udenlandske kommercielle overnatninger i Danmark kommer fra Tyskland. Det gør Tyskland til det vigtigste marked for Danmark, hvor Danmark i Tyskland markedsfører sig som Die Dänische Nordsee og Die Dänische Ostsee.

Lars Ramme Nielsen, VisitDenmarks daværende markedschef Tyskland, blev i oktober sidste år ny salgsdirektør for de to varemærker DanCenter og Danland, der udbyder 8.000 feriehuse og 28 feriecentre i Skandinavien og Nordtyskland.

Lars Ramme Nielsen har tidligere sagt til standby.dk, at Tyskland er Danmarks vigtigste turismemarked. Især ved de danske kyster er der flest tyskere blandt udenlandske turister – og tre gange så mange tyskere besøger Danmark, som i de øvrige nordiske lande – tilsammen. Alene ved de danske kyster har 80 pct. af alle udenlandske gæster tysk pas.

I 2016 steg antallet af udenlandske overnatninger i Danmark 4,7 procent. Og i første halvår af 2017 kom en vækst på 4,1 pct. i sammenligning med samme periode sidste år.

Men turisterne kommer ikke af sig selv. Der er international konkurrence, og samtidig stiger mediepriserne. Det gør, at dansk turisme skal være i front med indsamling og kobling af data og viden om turisternes adfærd til brug for markedsføring, produktudvikling og salg, hedder det.

Det er også meget vigtigt, fortsætter VisitDenmark, at der findes flere økonomiske midler til markedsføringen, så dansk turisme også i 2018 kan få skabt stort markedstryk og stå stærkere i den internationale konkurrence om turisterne.