Medarbejdere fra VisitDenmark på scenen på Villa Copenhagen for at modtage Årets Rambuk for turistrådets kampagne for at vise danskerne Danmark som rejseland. Foto fra VisitDenmark.

VisitDenmark fik pris for at holde danskerne hjemme

Mens VisitDenmark i dag igen har primært fokus på at tiltrække udenlandske besøgende, havde turistrådet sidste år kampagne for at få corona-indespærrede danskerne til at holde ferie hjemme.

Og prisen for den kampagne, ”Meget mere end bare Danmark,” blev VisitDenmark forleden belønnet for ved uddelingen af årets Rambuk-priser, som Dansk Markedsføring står bag.

Klik for større format. Sådan ser Årets Rambuk, der endte hos VisitDenmark, ud. Foto: VisitDenmark.

Ved uddelingen af de årlige Rambuk-priser, der blev afviklet på Villa Copenhagen, scorede VisitDenmark nemlig førstepladsen i en af de otte kategorier, ”Indsigt.”

I en pressemeddelelse skriver VisitDenmark blandt andet: ”Hvert år holder rigtig mange danskere ferie i Danmark. Alligevel er der en tendens til at sige, at vi ”bare” skal holde ferie i Danmark. Men hvornår er Danmark blevet til ”bare” Danmark? Hvorfor er vi danskere ikke mere stolte af vores land?”

Dette var udgangspunktet for en stor kampagne, VisitDenmark lancerede i juni sidste år sammen med de danske destinationer, for at få danskerne til at holde ferie hjemme under coronapandemien.

Tager Danmark som ferieland for givet
Om Rambuk-prisen siger Erik Mortensen, chef for global brand activation i VisitDenmark i pressemeddelelsen:

”VisitDenmark er superstolte over at få netop denne pris. Danskerne har en tendens til at tage Danmark som ferieland for givet, og det ville vi gerne rykke ved med kampagnen. Rambukjuryen har nu kvitteret for indsigten, og heldigvis har danskerne også taget rigtigt godt imod budskabet.”

En efterfølgende undersøgelse fra analyseinstituttet Epinion har vist, at 36 procent af danskerne har fået et mere positivt syn på Danmark som ferieland, og at det især er den yngre del af befolkningen på mellem 18-34 år, som er blevet mere positive, oplyser VisitDenmark.

Kampagnen kostede 21 millioner kroner
”Meget mere end bare Danmark-” Kampagnen var udviklet i samarbejde med Hjaltelin Stahl og Mediacom. Budgettet var på 21 millioner kroner, hvoraf Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse bevilligede 10,3 millioner kroner og partnerne bag lagde det resterende beløb, oplyser VisitDenmark. De var foruden VisitDenmark også de 19 medlemmer af Danske Destinationer samt Dansk Kyst- og Naturturisme og Dansk Storbyturisme.

Kampagnen var også nomineret i to andre kategorier, nemlig Content Activated Prisen og Kampagneprisen. I begge kategorier vandt McDonald’s dog.

Relaterede artikler:

Danske Destinationer skal have ny formand

”Disse tabstal går ikke næste år”

Dansk Industri mangler fortsat chef for turisme