Efter Danmark er blevet genåbnet og nærmest alle indrejserestriktioner forsvinder med udgangen af denne måned, har VisitDenmark sat ekstra tryk på at markedsføre Danmark på nøglemarkeder.
Turismen er en af brancher, der har været hårdest ramt af pandemien – og fortsat er det. VisitDenmark har i år lanceret en lang række kampagner for at stimulere efterspørgslen efter Danmark så meget som overhovedet muligt.
Det skriver VisitDenmarks marketingdirektør, Janne Grønkjær Henriksen, i et indlæg på turistrådets hjemmeside.
”2021 har indtil nu været en stor udfordring, når det drejer sig om covid-19’s påvirkning af turismen og muligheden for at tiltrække turister. Der skal to til tango, og turismen er afhængig af restriktioner i både afsender- og modtagerlandet,” skriver hun blandt andet.
I Danmark regnes covid-19 ikke længere en samfunds kritisk sygdom, men vejen hertil har været lang, og andre lande står ikke et lige så godt sted.
VisitDenmark har nøje fulgt restriktioner og op- og nedlukninger på de prioriterede markeder, ligesom vi har samlet og analyseret data for at følge, hvordan rejselysten og turisternes adfærd har ændret sig under pandemien, skriver Janne Grønkjær Henriksen og tilføjer:
”Hver eneste gang, der har vist sig en åbning, har vi sat vores internationale markedsføring i gang på de relevante markeder, blandt andet i samarbejde med destinationerne i Danmark.”
Stort markedstryk på nærmarkederne
Janne Grønkjær Henriksen forklarer også, at gennem sommeren i år har VisitDenmark ”lagt et ekstraordinært stort markedstryk på nærmarkederne, hvor mulighederne for at trække turister har været størst. I takt med at flere lande er åbnet, og restriktioner er lempet, har vi igangsat kampagner på flere markeder.
Her i oktober kører VisitDenmark kampagner i Tyskland, Norge, Sverige, Holland, Storbritannien, Frankrig, Italien og USA, oplyser VisitDenmarks marketingdirektør.
Også inden for mødeturismen er VisitDenmark i gang. I foråret lancerede man en dansk mødekampagne, og i september kom den hidtil største internationale mødekampagne i Tyskland, Norge, Sverige, Holland og Storbritannien.
Tour de France skal også markedsføre Danmark
I denne uge lancerer VisitDenmark en kampagne i anledning af, at den samlede rute for Tour de France bliver lanceret i Paris.
Det er dog et langt sejt træk at få turisterne tilbage til 2019-niveau, konstaterer Janne Grønkjær Henriksen og tilføjer:
”Turisternes adfærd under pandemien har ændret sig radikalt. Bookinghorisonten er for eksempel meget kortere. Flytrafikken er kapacitetsmæssigt slet ikke oppe i gear, hvilket særligt påvirker turismen i København. Og flere undersøgelser peger på, at nogle turister fortsat er tilbageholdende med at rejse og igen skal vænne sig til, at verden er ved at åbne.
Men der er også lyspunkter. Vi kan konstatere, at tyskerne aldrig før har booket så mange danske feriehuse i efteråret som i år. Og alle tal peger på, at der er et opsparet behov for at rejse, og at turisterne meget gerne vil ud igen, når det er muligt,” lyder det fra VisitDenmarks marketingdirektør.
Relaterede artikler:
Danske Destinationer skal have ny formand
Nu har tre danske hoteller fire Michelinstjerner